Нормативно правова база




Наказ про затвердження Правил безпеки під час проведення
               занять з фізичної культури і спорту
              в загальноосвітніх навчальних закладах




     Відповідно до Законів України "Про освіту" ,  "Про загальну середню освіту" ,  "Про  позашкільну  освіту" ,  з  метою  поліпшення  здоров'я учнівської молоді та профілактики травматизму під  час  проведення  занять  з  фізичної культури і   спорту   в   загальноосвітніх   навчальних   закладах
Н А К А З У Ю:

     1. Затвердити Правила безпеки під  час  проведення  занять  з фізичної  культури і спорту в загальноосвітніх навчальних закладах (далі - Правила), що додаються.

     2. Міністерству освіти і науки  Автономної  Республіки  Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій запровадити в дію  та  забезпечити систематичний контроль за дотриманням вимог цих Правил.

     3. Надрукувати   ці   Правила   в   Інформаційному   збірнику Міністерства освіти і науки України.

     4. Контроль  за  виконанням  наказу   покласти   на   першого заступника Міністра Жебровського Б.М.

     5. Цей  наказ  набирає  чинності  з  моменту  його офіційного опублікування.

 Міністр                                              Д.В.Табачник

 ПОГОДЖЕНО:

 Перший заступник керівника Спільного представницького
 органу всеукраїнських профспілок та профспілкових об'єднань                               Г.Осовий

 Заступник голови Профспілки  працівників освіти і науки України                    Є.Д.Нікітюк

 Перший заступник Голови  Державного комітету України  з питань промислової безпеки,
 охорони праці та гірничого нагляду                    А.П.Дєньгін

 В.о. президента Спілки підприємців  малих, середніх і приватизованих  підприємств України                                    В.Биковець

 Генеральний директор  Федерації роботодавців України                          Р.Іллічов

 Президент Спілки орендарів  і підприємців України                            В.М.Хмільовський

 Перший заступник Міністра  охорони здоров'я України                         В.В.Лазоришинець

 Заступник Міністра України  з питань надзвичайних ситуацій
 та у справах захисту населення
 від наслідків Чорнобильської  катастрофи                                         В.О.Романченко

 Міністр України у справах сім'ї,  молоді та спорту                                    Р.С.Сафіуллін

 Голова Державного комітету України  з питань регуляторної політики
 та підприємництва                                     М.Бродський


                                      ЗАТВЕРДЖЕНО
                                      Наказ Міністерства освіти
                                      і науки України
                                      01.06.2010  N 521

                                      Зареєстровано в Міністерстві
                                      юстиції України
                                      9 серпня 2010 р.
                                      за N 651/17946


ПРАВИЛА
                безпеки під час проведення занять
                   з фізичної культури і спорту
              в загальноосвітніх навчальних закладах


I. Загальні положення

     1.1. Ці Правила поширюються на загальноосвітні та позашкільні навчальні  заклади  (далі  - навчальні заклади) незалежно від форм власності та підпорядкування,  які проводять  заняття  з  фізичної культури і спорту.

     1.2. Правила  встановлюють  вимоги безпеки під час проведення занять  з  фізичної  культури  і  спорту  на  уроках,  в  гуртках, спортивних секціях тощо, які є обов'язковими для виконання учнями, вихованцями навчальних закладів (далі - учні).
    Заняття з   фізичної   культури   і  спорту  проводяться  під керівництвом   педагогічних,   медичних   працівників   навчальних закладів,   інших   осіб,   які   проводять   фізкультурно-масову, спортивну,  фізкультурно-оздоровчу  роботу   (тренери,   керівники гуртків, груп, центрів тощо).

     1.3. Заняття  з  фізичної  культури  і  спорту  в  навчальних закладах проводяться відповідно до  навчальних  програм  освітньої галузі   "Здоров'я   і   фізична  культура"  Державного  стандарту початкової загальної  освіти,  затвердженого  постановою  Кабінету
Міністрів  України  від  16.11.2000  N  1717  ( 1717-2000-п ),  та Державного  стандарту   базової   і   повної   середньої   освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2004 N 24 ( 24-2004-п ).
     Заняття з  фізичної  культури  і спорту в навчальних закладах проводяться  вчителем  фізичної  культури  або  особою,  яка   має спеціальну освіту та кваліфікацію: тренер, керівник гуртка, групи, спортивної секції тощо (далі -  фахівець  з  фізичної  культури  і спорту)  і  пройшла  обов'язковий  профілактичний  медичний  огляд відповідно  до  Правил  проведення   обов'язкових   профілактичних медичних  оглядів  працівників  окремих  професій,  виробництв  та організацій, діяльність яких пов'язана з обслуговуванням населення і  може  призвести  до поширення інфекційних хвороб,  затверджених наказом Міністерства охорони здоров'я України від 23.07.2002 N 280 (  z0639-02  ),  зареєстрованих  у  Міністерстві  юстиції  України
08.08.2002 за N 639/6927.

     1.4. До занять з  фізичної  культури  і  спорту  допускаються учні,  які  пройшли обов'язковий  медичний  профілактичний  огляд відповідно  до  Положення  про  медико-педагогічний  контроль   за фізичним  вихованням учнів у загальноосвітніх навчальних закладах,
затвердженого  наказом  Міністерства  охорони  здоров'я   України, Міністерства освіти  і  науки  України  від  20.07.2009  N 518/674 ( z0772-09  ),  зареєстрованого  в  Міністерстві  юстиції  України 17.08.2009  за  N  772/16788,  не  мають  протипоказань щодо стану
здоров'я,  у яких визначені рівень фізичного розвитку і група  для занять фізичною культурою.
     Організація медичного   обслуговування   учнів   здійснюється відповідно до чинного законодавства.

     1.5. Учні  повинні  бути  присутніми  на  уроках  з  фізичної культури незалежно від рівня фізичного розвитку і групи для занять фізичною культурою, а також тимчасово звільнені від занять.
     Допустиме навантаження на уроці для тих учнів,  які за станом здоров'я  належать до підготовчої та спеціальної груп і відвідують уроки фізичної культури, встановлює вчитель фізичної культури.

     1.6. Загальне керівництво організацією медичного контролю  за станом  здоров'я  учнів  у  навчальних закладах здійснюють місцеві органи охорони здоров'я та органи управління освітою відповідно до чинного законодавства України.

     1.7. Списки учнів, які належать до підготовчої та спеціальної груп відповідно до Інструкції про  розподіл  учнів  на  групи  для занять  на  уроках  фізичної  культури ( z0773-09 ),  затвердженої наказом Міністерства охорони здоров'я України, Міністерства освіти
і   науки   України   від  20.07.2009  N  518/674  (  z0772-09  ), зареєстрованої в  Міністерстві  юстиції  України   17.08.2009   за N 773/16789,  затверджуються наказом керівника навчального закладу на поточний рік і доводяться до відома класного керівника, учителя фізичної культури.
     На підставі цього наказу класний керівник спільно з  медичним працівником  навчального  закладу  веде  "Листок  здоров'я",  який знаходиться  в  журналі  обліку  навчальних  занять   на   окремій сторінці,  де  зазначаються  група  та  особливості щодо фізичного
навантаження для підготовчої та спеціальної груп.

     1.8. Учитель фізичної культури  проводить  уроки  з  фізичної культури   для  учнів  10-12  класів  загальноосвітніх  навчальних закладів окремо для хлопців і дівчат відповідно до Порядку  поділу класів  на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх
навчальних закладах,  затвердженого наказом Міністерства освіти  і науки України від 20.02.2002 N 128 ( z0229-02 ), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06.03.2002 за N 229/6517.
     За умови  неможливості  розподілу  вчитель  фізичної культури може давати окремо фізичні навантаження для хлопців і дівчат.

     1.9. Під час занять з фізичної культури і спорту учні повинні користуватися спеціальним спортивним одягом та спортивним взуттям, а під час занять на відкритому повітрі взимку -  бути  вдягнені  в повітрозахисні куртки, шапочки, рукавички, мати відповідне взуття.
Проводити заняття без спортивного одягу і  спортивного  взуття  не дозволяється.

     1.10. На    кожному    уроці   з   фізичної   культури   учні ознайомлюються з правилами  поведінки  в  спортивному  залі  і  на майданчику,   розробленими   відповідно  до  цих  Правил  учителем фізичної культури або фахівцем з фізичної культури і спорту.

     1.11. До початку занять з фізичної культури і спорту учні  за потреби мають повідомити вчителя або фахівця з фізичної культури і спорту:
     про наявність  документа  про тимчасове звільнення від занять після хвороби;
     про погане самопочуття.

     1.12. Місця   для   занять   з  фізичної  культури  і  спорту обладнуються аптечкою (відкриті спортивні майданчики -  переносною аптечкою)  з  набором  медикаментів,  перев'язувальних  засобів  і приладь, згідно з орієнтовним переліком, наведеним у додатку 1, та інформацією  про  місцезнаходження  і  номер  телефону найближчого лікувально-профілактичного закладу, де можуть надати кваліфіковану медичну допомогу.

     1.13. Про  всі випадки несправності спортивного обладнання та травмування під час занять з фізичної культури і спорту  необхідно повідомити  вчителя  фізичної  культури  або  фахівця  з  фізичної культури і спорту.

              II. Вимоги безпеки до місць проведення
           навчально-виховного процесу та їх обладнання

     2.1. Приміщення   спортивних   залів   та  розміщення  в  них обладнання повинні відповідати вимогам:
     Державних санітарних  правил  і  норм влаштування,  утримання загальноосвітніх    навчальних     закладів     та     організації навчально-виховного процесу   ДСанПіН  5.2.2.008-01,  затверджених постановою Головного державного  санітарного  лікаря  України  від
14.08.2001 N 63 ( v0063588-01 ) (далі - ДСанПіН 5.2.2.008-01);
    "Санитарных правил устройства и содержания  мест  занятий  по физической  культуре  и  спорту"  (  v7-76400-76  ),  затверджених Головним державним  санітарним  лікарем  СРСР  30.12.76  (далі   - СП 1567-76);
     Правил пожежної безпеки для закладів,  установ і  організацій системи  освіти України,  затверджених наказом Міністерства освіти України,   Головного   управління   Державної   пожежної   охорони Міністерства внутрішніх   справ  України  від  30.09.98  N  348/70
( z0800-98  ),  зареєстрованих  у  Міністерстві  юстиції   України 17.12.98 за N 800/3240 (далі - НАПБ В.01.050-98/920).

     2.2. Відповідно  до  ДСанПіН  5.2.2.008-01  (  v0063588-01  ) спортивний зал має розміщуватися на першому поверсі. У навчальному закладі  розміри  фізкультурно-спортивного  залу  повинні  бути не менше ніж 18х9 м відповідно до кількості учнів. У спортивному залі
розміром до  288 кв.м допускається одночасне заняття не більше ніж одного класу.

     2.3. Освітленість спортивного залу  має  відповідати  вимогам ДСанПіН 5.2.2.008-01 ( v0063588-01 ).
     Природне і штучне освітлення закритих спортивних  споруд  має забезпечувати достатнє освітлення спортивного залу.
     Коефіцієнт природної освітленості  спортивних  залів  повинен бути не нижчим за 2,0%.

     2.4. Під  час  уроків  температура повітря в спортивному залі має бути 15-17 град.С,  у  роздягальнях  при  спортивному  залі  - 19-23 град.С, у душових - 25 град.С.

     2.5. Електрична   мережа,   що   забезпечує   спортивний  зал електроенергією,    повинна     відповідати     вимогам     чинних нормативно-правових актів з охорони праці.

     2.6. На  всіх  штепсельних  розетках  мають  бути встановлені запобіжні заглушки і зроблені написи про величину напруги.

     2.7. У приміщеннях  основних  спортивних  споруд  на  видному місці  слід  розмістити  план  евакуації  учнів  на випадок пожежі згідно з НАПБ В.01.050-98/920 ( z0800-98  )  зі  схемою  виведення учасників   навчально-виховного   процесу   з  території  та  усіх приміщень і місць проведення занять з фізичної культури і  спорту, в тому числі з усіх допоміжних приміщень.

     2.8. Відповідно   до   НАПБ   В.01.050-98/920  (  z0800-98  ) спортивний зал у прилеглих до нього рекреаціях має бути обладнаний пінними  або  порошковими вогнегасниками у кількості не менше двох на приміщення.

     2.9. Рішення про неможливість проведення  занять  з  фізичної культури і спорту на відкритому повітрі в зв'язку з несприятливими метеорологічними  умовами  виносять  учителі  фізичної   культури, фахівці    з    фізичної    культури    і   спорту,   організатори фізкультурно-спортивних  заходів   тощо.   У   разі   неможливості проведення  таких  занять на відкритому повітрі вони проводяться в приміщенні навчального закладу.

     2.10. Усі  спортивні   снаряди,   спортивне   обладнання   та інвентар,   які  використовуються  під  час  проведення  занять  з фізичної культури і  спорту  згідно  з  чинним  переліком  типових навчально-наочних посібників та обладнання з фізичної культури для загальноосвітніх    навчальних    закладів,    що     визначається Міністерством  освіти  і  науки,  повинні бути справними і надійно закріпленими.

     2.11. Лижний  інвентар  необхідно  підбирати  відповідно   до зросто-вікових даних учнів.  Поверхня лиж має бути без перекосів і бічних викривлень, тріщин, задирок і відколів. Палиці повинні бути легкими, міцними і зручними, мати петлі для захвату руками, вістря для упору й обмежувальне кільце.

     2.12. Металеві конструкції,  які прикріплюють  обладнання  на спортивних  майданчиках  (волейбольні  сітки,  баскетбольні  щити, гандбольні,  футбольні ворота тощо), мають бути жорстко закріпленіі не повинні мати пристроїв, небезпечних для гравців.

          III. Вимоги безпеки під час проведення занять
                   з фізичної культури і спорту

     3.1. Вимоги безпеки під час проведення занять із гімнастики
     3.1.1. Спортивний  зал  має  бути підготовлений відповідно до вимог навчальної програми.
     3.1.2. Обладнання  необхідно  розміщувати  так,  щоб  навколо кожного гімнастичного снаряда була безпечна зона.
     3.1.3. Перед   кожним   заняттям   потрібно  перевіряти  стан снарядів: міцність кріплення;
     міцність розтяжок та ланцюгів; кріплення канатів, жердин, гімнастичних стінок тощо.
     3.1.4. Для  запобігання  травматизму   під   час   занять   з гімнастики слід дотримуватись таких вимог:
     виконувати гімнастичні   вправи   на   снарядах   тільки    в присутності вчителя або фахівця з фізичної культури і спорту;
     укладати гімнастичні мати таким чином,  щоб їх поверхня  була рівною;
     перевозити важкі гімнастичні снаряди за допомогою спеціальних візків і пристроїв;
     виконувати складні елементи і вправи під наглядом учителя або фахівця  з  фізичної  культури  і  спорту,  застосовуючи  методи і способи страхування відповідно до вправи;
     змінюючи висоту   брусів,   обидва  кінці  жердини  піднімати одночасно;
     висовувати ніжки  в  стрибкових  снарядах  по черзі з кожного боку, піднявши снаряд;
     для змащення   рук   треба   використовувати   магнезію,  яка зберігається в спеціальних ящиках, що виключають розпилювання.
     3.1.5. Під  час  виконання учнями гімнастичних вправ поточним способом (один за одним) слід дотримуватися необхідних інтервалів, які визначає вчитель або фахівець з фізичної культури і спорту.

     3.2. Вимоги  безпеки  під  час  проведення  занять  із легкої атлетики
     3.2.1. Взуття  учнів  має  бути  на підошві,  що унеможливлює ковзання;  воно  повинно  щільно  облягати  ногу  і  не   заважати кровообігу. На підошві спортивного взуття дозволяється мати шипи.
     3.2.2. Вправи з метання  дозволяється  виконувати  тільки  за командою вчителя фізичної культури. Кидки снарядів слід виконувати в  напрямку  розміченого  сектору.  Зустрічні  кидки  та  кидки  у напрямку бігової доріжки не дозволяються.
     Перебуваючи поблизу зони метання, не можна повертатися спиною до напряму польоту об'єкта метання.
     3.2.3. При виконанні вправ фронтальним методом  учні  повинні розташовуватися  в  одну шеренгу на відстані не менше ніж 2 м один від одного.
     Під час  поточного виконання вправ з метання учні,  які мають взяти снаряди в секторі,  повинні переміщуватися за  вчителем  або фахівцем  з  фізичної  культури  і  спорту безпечним маршрутом (як правило, з лівого боку на безпечній відстані від сектору).
     3.2.4. Брати снаряди в руки,  іти за снарядами можна тільки з дозволу вчителя або фахівця  з  фізичної  культури  і  спорту.  Не дозволяється  виконувати  довільні  кидання,  залишати без нагляду спортивний  інвентар  для  метання,  зокрема  інвентар,  який   не використовується в цей час.
     3.2.5. Спортивний снаряд назад до кола або місця метання слід переносити,  ні  в  якому  разі не кидати.  Зберігати і переносити спортивний інвентар для метання треба в спеціальних  укладках  або ящиках.

     3.3. Вимоги  безпеки  під  час  проведення  занять  із лижної підготовки і ковзанярського спорту
     3.3.1. Одяг учнів для занять з лижної підготовки або навчання з ковзанярського спорту  має  відповідати  погодним  умовам,  бути легким, теплим, не заважати рухам.
     3.3.2. Уроки з  лижної  підготовки  треба  проводити  в  тиху погоду або при слабкому вітрі.  Температурні норми,  за яких можна проводити заняття із зимових видів спорту, наведені в додатку 2.
     3.3.3. Перед   кожним   заняттям  з  фізичної  культури  слід перевіряти стан лижні або траси.
     3.3.4. Кріплення  лиж  до  взуття  учня  має бути зручним для користування,  міцним,  надійним і відрегульованим так,  щоб можна було без сторонньої допомоги прикріпити лижі до черевиків.
     3.3.5. Перед виходом  до  місця  занять  учні  повинні  знати правила переміщення з лижами:  рух у строю з лижами тощо.  Під час переміщення до  місця  занять  і  назад  повинні  бути  спеціально призначені  учні,  які  ведуть  і  замикають  колону.  Групу учнів дозволяється вести з лижами тільки тротуаром  або  лівим  узбіччям дороги  не  більше ніж у два ряди.  Попереду і позаду колони мають бути супроводжувачі. Вони повинні мати вдень червоні прапорці, а з
настанням темряви і в тумані - запалені ліхтарі: попереду - білого кольору, позаду - червоного.
     3.3.6. Спускатися з гір треба за сигналом учителя або фахівця з фізичної культури і спорту, строго за чергою.
     3.3.7. Під  час  пересування  на  лижах  дистанцією  потрібно дотримуватися інтервалу 3-4 м, при спусках - не менше ніж 30 м, не виставляти  вперед  лижні  палки.  При  потребі  швидко зупинитися необхідно,  присідаючи,  падати на бік,  обов'язково тримаючи  при цьому   палки  позаду.  Не  дозволяється  пересікати  лижню,  якою пересуваються інші лижники, що спускаються зі схилу.
     3.3.8. Під   час   руху   ковзанярською   доріжкою  учням  не дозволяється різко зупинятися,  а  також  відпочивати,  стоячи  на біговій доріжці, щоб не створювати умови для травмування інших.
     3.3.9. Під   час   навчання   учнів   на    льоду    потрібно використовувати  бар'єри,  поручні,  а  також проводити навчання з кожним, хто виконує перші самостійні рухи.
     У тих  випадках,  коли  на  одній ковзанці поєднується масове катання  з  навчальним процесом,  необхідно  відгородити   бігову доріжку канатами,  залишивши для масового ковзання зовнішню велику доріжку.
     3.3.10. За  морозної  погоди необхідно доручати учням стежити один за одним і повідомити вчителя або фахівця з фізичної культури і спорту про перші ознаки обморожування.
     3.3.11. При погіршенні самопочуття учня необхідно  відправити на  базу  тільки  в  супроводі  дорослого  або  старшого  за віком товариша.
     3.3.12. При пошкодженні лижного чи ковзанярського спорядження учневі необхідно попередити про це вчителя або фахівця з  фізичної культури і спорту.

     3.4. Вимоги безпеки під час занять з плавання
     3.4.1. Допуск  учнів  у  воду  (видача  пропусків  у  басейн) проводиться  в  присутності тільки того вчителя фізичної культури, прізвище  якого  зазначено  в  розкладі.  Будь-яка  заміна  одного вчителя  іншим  проводиться  лише  з дозволу керівника навчального закладу.  Заняття з навчання плавання проводять  тренери.  Учителі фізичної культури в цьому разі виконують функцію помічника тренера і беруть участь у процесі навчання та організації занять.
     Для участі  в навчанні з плавання в басейні учні повинні мати медичну довідку про стан здоров'я для допуску до занять у басейні.
     3.4.2. Склад   груп  для  навчання  з  плавання  у  відкритих водоймищах - 8-10  осіб,  у  штучних  басейнах  група  не  повинна перевищувати 10-12 осіб на одного тренера.
     3.4.3. Заняття з тими учнями,  хто не  вміє  плавати,  тренер проводить  індивідуально  на  мілкому місці.  Усі вправи,  а також перші спроби самостійного плавання треба виконувати в напрямку  до берега чи мілкого місця.
     3.4.4. Проводити заняття в природних водоймищах  дозволяється тільки   в   спеціально   відведених   і  обладнаних  місцях,  які відповідають санітарним вимогам  чинного  законодавства  і  Правил охорони  життя  людей  на  водних  об'єктах України,  затверджених
наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій  та  у справах  захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 03.12.2001 N 272 ( z0095-02 ),  зареєстрованих у  Міністерстві юстиції України 01.02.2002 за N 95/6383.  Облаштування таких місць для купання (навчання з плавання) повинно бути до  початку  занять узгоджено з відповідними санітарно-епідеміологічними службами, які здійснюють санітарний нагляд за цими водоймищами.
     3.4.5. У  разі  наявності факторів,  які заважають проведенню заняття  з  плавання,  учитель  фізичної  культури  повинен  вжити заходів  щодо  їх  усунення,  а  в  разі  неможливості - відмінити заняття.

     3.5. Вимоги  безпеки  під  час  занять  із  спортивних   ігор (футбол, волейбол, баскетбол, гандбол)виконувати  вказівки  вчителя  фізичної  культури  або  фахівця  з фізичної культури і спорту, дотримуватись послідовності проведення занять   -   поступово   давати  навантаження  на  м'язи  з  метою запобігання травматизму.
     3.5.2. Перед    початком   гри   учні   проводять   розминку: відпрацьовують техніку ударів і ловіння м'яча,  правильну стійку і падіння під час приймання м'яча, персональний захист.
     3.5.3. Одяг учнів,  які займаються  спортивними  іграми,  має бути   легкий,   не  утруднювати   рухів,   взуття  у  гравців  - баскетболістів,  волейболістів,  гандболістів - на гнучкій підошві
типу кедів, кросівок, у футболістів - на жорсткій підошві.
    Гравцям не слід носити на собі будь-які предмети,  небезпечні для себе та інших гравців (сережки,  ланцюжки,  браслети,  амулети тощо).
     Під час  проведення  занять  на  відкритому повітрі у сонячну спекотну погоду учням  необхідно  мати  легкі  головні  убори,  по периметру  поля  для  ігрових  видів  спорту  необхідно розставити пляшки з водою.
     3.5.4. Учням,  які  грають у футбол,  слід мати індивідуальні захисні пристрої:   наколінники,   захисні   щитки   під    гетри; воротарям - рукавички.

            IV. Надання допомоги потерпілому і порядок
      розслідування й обліку нещасних випадків з учнями

     4.1. Першу допомогу потерпілому може надати вчитель  фізичної культури,  фахівець з фізичної культури і спорту,  інші особи,  що проводять  фізкультурно-спортивні  заходи  і  пройшли  навчання  з безпеки  життєдіяльності  відповідно  до Положення про організацію
роботи з охорони праці  учасників  навчально-виховного  процесу  в установах    і    навчальних   закладах,   затвердженого   наказом Міністерства освіти  і  науки  України  від   01.08.2001   N   563 ( z0969-01  ),  зареєстрованого  в  Міністерстві  юстиції  України 20.11.2001 за N 969/6160.

     4.2. Під час надання першої допомоги слід використовувати всі необхідні наявні препарати, ліки, інструменти тощо.

     4.3. Після надання першої допомоги слід направити потерпілого до медичного працівника навчального закладу.  У разі потреби після надання  першої  допомоги  необхідно викликати невідкладну медичну допомогу   або   направити    потерпілого    до    територіального лікувально-профілактичного закладу.

     4.4. Розслідування й облік нещасних випадків з учнями під час навчально-виховного процесу проводяться  відповідно  до  Положення про  порядок  розслідування нещасних випадків,  що сталися під час навчально-виховного процесу в навчальних  закладах,  затвердженого
наказом Міністерства  освіти  і науки України від 31.08.2001 N 616 ( z1093-01  ),  зареєстрованого  в  Міністерстві  юстиції  України 28.12.2001 за N 1093/6284.

 Директор департаменту
 загальної середньої
 та дошкільної освіти
 Міністерства освіти
 і науки України                                                                            О.В.Єресько


                                      Додаток 1
                                      до Правил безпеки під час
                                      проведення занять з фізичної
                                      культури і спорту
                                      в загальноосвітніх
                                      навчальних закладах


ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК
              медикаментів, перев'язувальних засобів
              і приладь для аптечки спортивного залу
              загальноосвітнього навчального закладу


     1. Аміаку розчин 10% 40 мл - 1 фл.

     2. Бинт марлевий медичний нестерильний 10 м х 5 см - 2 уп.

     3. Бинт марлевий медичний стерильний 10 м х 5 см - 2 уп.

     4. Болезаспокійливі засоби (анальгін, цитрамон тощо) - 1 уп.

     5. Борної кислоти розчин спиртовий 2% (3%) 10 (20) мл - 1 фл.

     6. Брильянтового зеленого розчин спиртовий 1%  15 (20)  мл  - 1 фл.

     7. Вазелін мазь 20 (25) г - 1 уп.

     8. Валідол 0,06 N 10, таблетки - 1 уп.

     9. Вата медична гігроскопічна стерильна 100 г - 1 уп.

     10. Джгут кровоспинний гумовий - 1 шт.

     11. Йоду розчин спиртовий 5% 20 мл - 1 фл.

     12. Лейкопластир 0,05 х 5 м - 1 шт.

     13. Ножиці медичні - 1 шт.

     14. Перекису водню розчин 3% 25 (40) мл - 1 фл.

     15. Пінцет - 1 шт.

     16. Пластир бактерицидний 2,3 х 7,2 см - 5 шт.

     17. Серветки марлеві медичні стерильні - 2 уп.


                                      Додаток 2
                                      до Правил безпеки під час
                                      проведення занять з фізичної
                                      культури і спорту
                                      в загальноосвітніх
                                      навчальних закладах


ТЕМПЕРАТУРНІ НОРМИ,
                 за яких можна проводити заняття
                     із зимових видів спорту


Вік учнів |         Температура повітря та сила вітру         |
|            |---------------------------------------------------|
|            |без вітру |   вітер до  |    вітер    |   сильний  |
|            |          |     5 м/с   |    6-10 м/с |  штормовий |
|            |          |             |             |    вітер   |
|------------+----------+-------------+-------------+------------|
|12-13 років |-12 град.C|  -8 град.С  |   -5 град.С |  Заняття не|
|------------+----------+-------------+-------------| проводяться|
|14-15 років |-15 град.С|  -12 град.С |   -8 град.С |            |
|------------+----------+-------------+-------------|            |
|16-17 років |-16 град.С|  -15 град.С |  -10 град.С |            |
------------------------------------------------------------------



МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ 

                                              Н А К А З

                                      21.07.2003  N 486

                                      Зареєстровано в Міністерстві
                                      юстиції України
                                      7 жовтня 2003 р.
                                      за N 903/8224


         Про Систему організації фізкультурно-оздоровчої
        та спортивної роботи дошкільних, загальноосвітніх,
               професійно-технічних та позашкільних
                       навчальних закладів


     На виконання Національної доктрини розвитку освіти України  в
XXI столітті   ( 
347/2002  )  та  Цільової  комплексної  програми
"Фізичне виховання - здоров'я нації" (
963а/98 ) Н А К А З У Ю:

     1. Затвердити Систему організації фізкультурно-оздоровчої  та
спортивної        роботи       дошкільних,       загальноосвітніх,
професійно-технічних   та   позашкільних   навчальних    закладів,
Регламент  проведення спортивно-масових та фізкультурно-оздоровчих
заходів у навчальних  закладах  ( 
z0904-03  ),  Регламент  участі
навчальних    закладів    у    районних    (міських),    Кримських
республіканських,  обласних,  міських  (Києва  і  Севастополя)  та
Всеукраїнських змаганнях (
z0905-03 ), що додаються.

     2. Запровадити,  починаючи  з  2003/2004 навчального року,  у
дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних та позашкільних
навчальних         закладах         проведення        обов'язкових
фізкультурно-оздоровчих та спортивно-масових заходів.

     3. Комітету з  фізичного  виховання  та  спорту  Міністерства
освіти  і  науки  України  (Операйло  С.І.) забезпечити проведення
спортивно-масових та фізкультурно-оздоровчих заходів у  навчальних
закладах  України  згідно  з  календарем спортивно-масових заходів
Комітету з фізичного виховання та  спорту  Міністерства  освіти  і
науки України.

     4. Даний   наказ   опублікувати  в  "Інформаційному  збірнику
Міністерства освіти і науки України".

     5. Контроль  за  виконанням  наказу  покласти  на  заступника
Державного секретаря Огнев'юка В.О.

 Міністр                                               В.Г.Кремень


                                      ЗАТВЕРДЖЕНО
                                      Наказ Міністерства освіти
                                      і науки України
                                      21.07.2003  N 486

                                      Зареєстровано в Міністерстві
                                      юстиції України
                                      7 жовтня 2003 р.
                                      за N 903/8224


                                           СИСТЕМА
        організації фізкультурно-оздоровчої та спортивної
               роботи дошкільних, загальноосвітніх,
               професійно-технічних та позашкільних
                       навчальних закладів


     1. Система    організації    шкільної     та     позашкільної
фізкультурно-оздоровчої  і  спортивно-масової  роботи  дошкільних,
загальноосвітніх,  професійно-технічних та позашкільних навчальних
закладів  спрямована  на реалізацію основних напрямів Національної
доктрини розвитку освіти  України  в  XXI  столітті,  затвердженої
Указом  Президента  України  від 17.04.2002 N 347 (
347/2002 ), та
Цільової комплексної програми "Фізичне виховання - здоров'я нації"
(
963а/98 ), затвердженої Указом Президента України від 01.09.1998
N  963  ( 
963/98  ),  і  впроваджується  у  зазначених навчальних
закладах,  незалежно  від  підпорядкування  та  форми власності, з
метою:
     - виховання  відповідального ставлення до власного здоров'я і
здоров'я  оточення  як  до  вищої  індивідуальної   і   суспільної
цінності;
     - формування  у  дітей та учнівської молоді навичок здорового
способу життя;
     - оптимізації режиму навчально-виховного процесу;
     - збільшення рухової активності дітей та учнівської молоді;
     - активізації  фізкультурно-оздоровчої  та  спортивної роботи
всіх ланок системи освіти.

     2. Система     організації     фізкультурно-оздоровчої     та
спортивно-масової роботи включає:
     - фізкультурно-оздоровчі   та   спортивно-масові   заходи   в
навчальних закладах;
     - участь навчальних закладів у районних (міських),  Кримських
республіканських,  обласних,  Київських і Севастопольських міських
та Всеукраїнських змаганнях.

     2.1. Обов'язкові фізкультурно-оздоровчі заходи:
     - урок    (заняття)    з    фізичної    культури   ( дошкіьні,
загальноосвітні та професійно-технічні навчальні заклади);
     - ранкова    гімнастика    (дошкільні    навчальні   заклади,
школи-інтернати);
     - фізкультурні   хвилинки,   фізкультурні   паузи   під   час
навчального     процесу     (дошкільні,     загальноосвітні     та
професійно-технічні навчальні заклади);
     - "години  фізичної  культури"  в  групах   подовженого   дня
(загальноосвітні навчальні заклади);
     - заняття  з  дітьми,  віднесеними  за  станом  здоров'я   до
спеціальної   медичної   групи   (дошкільні,   загальноосвітні  та
професійно-технічні навчальні заклади);
     - заняття з плавання (навчальні заклади,  що мають відповідні
умови);
     - "дні    здоров'я    і    фізичної   культури"   (дошкільні,
загальноосвітні та професійно-технічні навчальні заклади).

     2.2. Спортивно-масові заходи:
     - змагання "Перші кроки" (дошкільні навчальні заклади);
     - Всеукраїнські  спортивні  ігри  школярів   "Старти   надій"
(загальноосвітні навчальні заклади);
     - Всеукраїнські змагання за комплексними тестами оцінки стану
фізичної   підготовленості   "Зміна"  (загальноосвітні  навчальні
заклади);
     - Всеукраїнські  змагання  з футболу на призи клубу "Шкіряний
м'яч" (загальноосвітні навчальні заклади);
     - Всеукраїнська  спартакіада  для  дітей-сиріт  і дітей,  які
залишились без піклування батьків (школи-інтернати);
     - спортивні  змагання  з  видів  спорту  навчальної  програми
(загальноосвітні та професійно-технічні навчальні заклади);
     - товариські зустрічі з видів навчальної програми.

     2.3. Спортивні заходи:
     - навчально-тренувальні   заняття   (позашкільні    навчальні
заклади);
     - навчально-тренувальні    збори    (позашкільні    навчальні
заклади);
     - Всеукраїнська  спартакіада  школярів  (загальноосвітні   та
позашкільні навчальні заклади);
     - Всеукраїнська   спартакіада   учнів    професійно-технічних
навчальних  закладів (професійно-технічні та позашкільні навчальні
заклади);
     - Всеукраїнські  змагання "Повір у себе" (школи-інтернати для
дітей, які потребують корекції фізичного або розумового розвитку);
     - змагання  з  видів спорту районного (міського),  обласного,
республіканського,  міжнародного  рівня   (позашкільні   навчальні
заклади).

     3. До  участі  в змаганнях залучаються діти дошкільних,  учні
загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів,  які
за станом здоров'я віднесені до основної медичної групи.
     Змагання в навчальних  закладах  проводяться  між  групами  в
дошкільних  навчальних закладах (ДНЗ),  класами в загальноосвітніх
навчальних  закладах  (ЗНЗ)  та  групами  в   професійно-технічних
навчальних закладах (ПТНЗ).
     Усі внутрішні змагання є  частиною  загального  плану  роботи
навчального  закладу і проводяться у відповідності до календарного
плану спортивно-масових заходів, затвердженого директором.

     4. Основою  системи  організації  внутрішкільних  змагань   є
Всеукраїнські  змагання з комплексних тестів оцінки стану фізичної
підготовленості "Зміна" та Всеукраїнські спортивні  ігри  школярів
"Старти надій".
     Крім вищезазначених,   плануються   внутрішні   змагання    у
відповідності   до   Регламенту  проведення  спортивно-масових  та
фізкультурно-оздоровчих  заходів  у навчальних закладах виходячи з
умов і традицій навчального закладу.
     Змагання мають   проводитись   організовано,   в   обстановці
урочистості,   за   участю  педагогічного  колективу,  батьків  та
громадськості.  При  цьому  особливу  увагу  необхідно   приділити
питанням   безпеки  та  уникнення  травматизму  дітей.  Лікарський
контроль здійснюється медичними працівниками навчального закладу.

     5. Районні (міські)  змагання  проводяться  щороку  районними
(міськими)  управліннями  освіти  і науки згідно з затвердженим та
погодженим з відповідними місцевими органами  виконавчої  влади  з
питань  фізичної  культури  і  спорту календарним планом.  Медичне
обслуговування   змагань   здійснюється  лікувально-фізкультурними
диспансерами або Центрами здоров'я.
     Обов'язковою для  кожного  навчального  закладу  є  участь  у
районних  (міських)  Всеукраїнських змаганнях з комплексних тестів
оцінки стану фізичної підготовленості  "Зміна"  та  Всеукраїнських
спортивних іграх школярів "Старти надій", змаганнях на призи клубу
"Шкіряний м'яч".
     Крім того,  районні  (міські)  змагання  можуть проводитись з
інших  розділів  шкільної  програми  "Основи  здоров'я  і  фізична
культура"  (1-11-й кл.),  в якій беруть участь команди школярів за
бажанням  даного  навчального  закладу,  але  у  відповідності  до
Регламенту   участі  навчальних  закладів  в  районних  (міських),
Кримських    республіканських,    обласних,   міських   (Києва   і
Севастополя) та Всеукраїнських змаганнях.

     6. Положення про  районні  (міські)  змагання  затверджуються
районними   (міськими)   управліннями   освіти  і  науки  районних
(міських)  держадміністрацій  після  погодження   з   відповідними
місцевими  органами  виконавчої влади з питань фізичної культури і
спорту.

     7. Положення про Кримські республіканські,  обласні, Київські
та Севастопольські міські  змагання  затверджуються  Міністерством
освіти  Автономної  Республіки  Крим,  управліннями освіти і науки
обласних,   Київської   і   Севастопольської   міських   державних
адміністрацій,  відповідними управліннями з фізичного виховання та
спорту Комітету  з  фізичного  виховання  та  спорту  Міністерства
освіти і науки України.

     8.  Всеукраїнські  змагання регламентуються єдиним Календарем
спортивно-масових   заходів  Комітету  з  фізичного  виховання  та
спорту, затвердженим Міністерством освіти і науки України і який є
складовою  частиною  єдиного Календарного плану спортивних змагань
та  навчально-тренувальних зборів України та основою для складання
місцевих,   районних   та   обласних   календарів.  Положення  про
республіканські  змагання  затверджується  Комітетом  з  фізичного
виховання  та спорту Міністерства освіти і науки України і також є
основою  для  розробки  відповідних  положень  на місцях. Календар
спортивно-масових заходів Комітету з фізичного виховання та спорту
Міністерства  освіти  і  науки  України  погоджується  з Державним
комітетом України з питань фізичної культури і спорту.

     9. До участі в змаганнях допускаються учні,  які мають дозвіл
лікаря на участь у змаганнях.

     10. Спортивно-масові заходи,  які проводяться за участю дітей
та учнівської молоді установами і організаціями, що не належать до
галузі освіти,  мають бути узгоджені з управліннями освіти і науки
держадміністрацій та проводитись у позаурочний час.

     11. Положення про змагання доводяться до відома  організацій,
які  беруть у них участь,  не пізніше ніж за два місяці до початку
змагань.

     12. Міністерство освіти  і  науки  України,  як  виняток,  за
поданням  Комітету  з  фізичного  виховання та спорту Міністерства
освіти і науки України звільняє від навчання учнів-спортсменів для
їх  участі  в  навчально-тренувальних  зборах та Всеукраїнських та
міжнародних змаганнях.

     13.  Навчальні  заклади, управління освіти і науки та охорони
здоров'я         держадміністрацій,        Центри        здоров'я,
лікувально-фізкультурні   диспансери,   Кримське  республіканське,
обласні,  Київське і Севастопольське міські управління з фізичного
виховання  та  спорту  Комітету  з  фізичного  виховання та спорту
Міністерства  освіти  і  науки  України  повинні  всебічно сприяти
участі  дітей  та  учнівської молоді в спортивно-масових заходах у
позаурочний   та  канікулярний  час,  залучати  до  організації  і
проведення  цих заходів педагогічні колективи навчальних закладів,
позашкільні  спортивні  установи,  спеціалістів ДЮСШ та спортивних
товариств, видатних спортсменів, медичних працівників.

     14. Усі організації,  які проводять змагання серед  дітей  та
учнівської  молоді,  повинні  суворо  додержуватись вищезазначених
вимог.

 Голова Комітету з фізичного
 виховання та спорту Міністерства
 освіти і науки України                               С.І.Операйло


Методичні рекомендації щодо вивчення предмету                          
«Фізична культура» у 2017-2018 навчальному році
Початкова школа
У 2017/2018 навчальному році  учні початкових класів навчатимуться за навчальними програмами, затвердженими наказами Міністерства освіти і науки України від  05.08.2016 2016 № 948 «Про затвердження змін до навчальних програм для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів» (у якому затверджено зміни до програми «Фізична культура») та від 12.09.2011 № 1050 «Про навчальні програми для 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів».
У 2017/2018 навчальному році вивчення фізичної культури у 1-4 класах здійснюватиметься за навчальними програмами:
«Фізична культура для загальноосвітніх навчальних закладів. 1-4 класи» (авт. Т. Круцевич та ін., 2016);
спеціальна медична група 1-4 класи «Фізична культура для спеціальної медичної групи. 1-4 класи (авт. В. Майєр, 2006).
Типові навчальні плани початкової школи складені на виконання Закону України  "Про загальну середню освіту"  та затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 10.06.2011 № 572 «Про Типові навчальні плани початкової школи» (зі змінами).
Типовими навчальними планами для загальноосвітніх навчальних закладів у 2017/2018 навчальному році на вивчення предмета «Фізична культура» у 1-4 класах в інваріантній складовій передбачено – 3 години на тиждень.
Інформуємо, що частину навчального навантаження з фізичної культури у початковій школі (до 1 години на тиждень) можна використовувати на вивчення окремих навчальних предметів, що забезпечують рухову активність учнів (хореографія, ритміка, плавання тощо), за наявності відповідних умов, педагогічних кадрів та навчальних програм, які мають гриф Міністерства освіти і науки України.
Обсяг домашніх завдань визначається згідно з Державними санітарними правилами і нормами влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу (ДСанПІН 5.5.2.008-01).
У 1-му класі домашні завдання не задаються.
У 2-4 класах обсяг домашніх завдань з усіх предметів має бути таким, щоб витрати часу на їх виконання не перевищували: у 2-му класі – 45 хвилин; у 3-му класі – 1 години 10 хвилин; 4-му класі – 1 години 30 хвилин.
Недопустимим є перевантаження учнів завданнями, які містяться у додаткових посібниках, зошитах з друкованою основою: зафарбовування малюнків, складання схем, таблиць, виконання додаткових завдань і вправ, тощо.
Домашні завдання не задаються учням на вихідні, святкові та канікулярні дні.
5-11 класи
Типовими навчальними планами для загальноосвітніх навчальних закладів у 2017/2018 навчальному році на вивчення предмета «Фізична культура» у 5-11 класах в інваріантній складовій передбачено:
5-9 класи – 3 години на тиждень;
10-11 класи – 2 години на тиждень;
10-11 класи спортивного та військово-спортивного профілів – 5 годин на тиждень.
Години з фізичної культури не враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження учнів.
При складанні календарного планування на навчальний рік слід враховувати місцеві кліматичні умови, матеріальну базу навчального закладу тощо.
У 2017/2018 навчальному році вивчення фізичної культури здійснюватиметься за навчальними програмами, рекомендованими Міністерством освіти і науки України:
         5-9 класи – «Фізична культура. 5-9 класи» (авт. Т. Круцевич та ін., оновлена програма відповідно до наказу № 52 Міністерства освіти і науки України від 13.01.2017 р.  та наказу №201 від 10.02.2017 );
10-11 класи – «Фізична культура для загальноосвітніх навчальних закладів. 5-11 класи» (за ред. С. Дятленка, розміщено на сторінці http://old.mon.gov.ua/ua/often-requested/educational-programs/);
спеціальна медична група 5-9 класи «Фізична культура для спеціальної медичної групи. 5-9 класи» (авт. В. Майєр, В. Деревянко);
спортивний профіль – «Фізична культура для загальноосвітніх навчальних закладів. Спортивний профіль. 10-11 класи» (авт. В. Єрмолова та ін.).
Інваріантна складова Типових навчальних планів, до якої входить навчальний предмет «Фізична культура», є однаковою для всіх загальноосвітніх навчальних закладів незалежно від підпорядкування та форми власності.
У контексті Концепції «Нової української школи» школа має навчити дітей використовувати знання і вміння, отримані в процесі навчання, для вирішення повсякденних проблем і життєвих ситуацій, тому заняття фізичною культурою повинні увійти до звички школяра. Рух, змагання, самоствердження – природна суть фізичної культури і спорту.
Випускники школи – це патріоти України, які знають її історію; носії української культури, які поважають культуру інших народів; вільно спілкуються державною мовою, володіють також рідною (у разі відмінності) й однією чи кількома іноземними мовами, мають бажання і здатність до самоосвіти, виявляють активність і відповідальність у громадському й особистому житті, здатні до підприємливості й ініціативності, мають уявлення про світобудову, бережно ставляться до природи, безпечно й доцільно використовують досягнення науки і техніки, дотримуються здорового способу життя.
Основною метою навчального предмета «Фізична культура» є: формування в учнів стійкої мотивації щодо збереження свого здоров’я, фізичного розвитку та фізичної підготовленості; гармонійний розвиток природних здібностей та психічних якостей; використання засобів фізичного виховання в організації здорового способу життя.
Навчальний предмет «Фізична культура» надає змогу:
‒ створити цілісну уяву про вплив занять фізичними вправами на розвиток особистості;
‒ оволодіти технікою рухових дій;
‒ набути навичок організації та методики проведення найпростіших форм занять фізичною культурою;
‒ сприяти профілактиці шкідливих звичок тощо.
Опанування змісту фізичної культури, як базового навчального предмета здійснюється за навчальними програмами, які мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки України.
З 2017/2018 навчального року набирає чинності оновлена навчальна програма «Фізична культура» для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, у якій імплементовано компетентнісний підхід до вивчення предмета.
Структура оновленої програми є максимально інформативною для вчителя. Дана структура дозволяє вчителю більш об’єктивно оцінити досягнення учня. У програмі чітко висвітлені знаннєвий, діяльнісний та ціннісний компоненти. Навчання – це продукт кількості, можливостей і якості викладання. Якщо вчитель зробить постійну якість, у нього буде кращий результат. Якщо змінюєте якість викладання, то можете змінити і результат. Важливо навчати школярів як навчатись, поєднувати нові знання зі старими.
У навчальній програмі виокремлено наскрізні змістові лінії. Усього виділено 4 наскрізні змістові лінії (однакові для всіх навчальних предметів):
Екологічна безпека та сталий розвиток
Громадянська відповідальність
Здоров'я і безпека
Підприємливість та фінансова грамотність
Наскрізні змістові лінії відбивають провідні соціально й особистісно значущі ідеї, що послідовно розкриваються у процесі навчання і виховання учнів, та є засобом інтеграції навчального змісту, корелюються з ключовими компетентностями, опанування яких забезпечує формування ціннісних і світоглядних орієнтацій учнів, що визначають їхню поведінку в життєвих ситуаціях.
Очікувані результати навчальної діяльності учнів перенесені у лівий стовпчик програми, вони є необхідними предметними компетентностями, і в той же час, відповідають змістовим наскрізним темам.
Навчальна програма побудована за модульною системою. Вона містить інваріантну (обов’язкову) та варіативну складову. До інваріантної частини належать: теоретико-методичні знання та загальна фізична підготовка, зміст яких реалізовується упродовж кожного уроку. Практично кожен вид спорту може бути представлений у вигляді варіативного модуля. Фахівці фізичної культури можуть розробляти свої варіативні модулі до цієї програми. Програми варіативних модулів мають пройти експертизу, отримати гриф Міністерства освіти і науки України та бути оприлюдненими для загального користування. Отже, кількість варіативних модулів з часом має зростати.
Змістове наповнення варіативної складової навчальний заклад формує самостійно із модулів, запропонованих навчальною програмою. На опанування обраних модулів відводиться приблизно однакова кількість годин, але не менше ніж 18 годин. Однак, не виключається можливість мотивованого збільшення чи зменшення кількості годин на вивчення окремих модулів.
Критеріями відбору варіативних модулів є: наявність матеріально-технічної бази, регіональні спортивні традиції, кадрове забезпечення та бажання учнів. Бажання учнів визначається обов’язковим опитуванням. Перед початком навчального року шкільне методичне об’єднання розглядає вибір та розподіл варіативних модулів у кожному класі.

Організація навчально-виховного процесу
Управління навчально-виховним процесом із фізичної культури та позаурочною фізкультурно-оздоровчою роботою в загальноосвітніх навчальних закладах відбувається відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 02.08.2005 № 458 «Про затвердження Положення про організацію фізичного виховання і масового спорту в дошкільних, загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладах України».
Заняття з фізичної культури і спорту в навчальних закладах проводяться вчителем фізичної культури або особою, яка має спеціальну освіту та кваліфікацію: тренер, керівник гуртка, групи, спортивної секції тощо (далі – фахівець з фізичної культури і спорту).
До занять з фізичної культури і спорту допускаються учні, які пройшли обов'язковий медичний профілактичний огляд відповідно до Положення про медико-педагогічний контроль за фізичним вихованням учнів у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого спільним наказом Міністерства охорони здоров'я України та Міністерства освіти і науки України від 20.07.2009 № 518/674, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 17.08.2009 за № 772/16788, не мають протипоказань щодо стану здоров'я, у яких визначені рівень фізичного розвитку і група для занять фізичною культурою.
На уроках з фізичної культури повинні бути присутніми учні  незалежно від рівня фізичного розвитку і групи для занять фізичною культурою, а також тимчасово звільнені від занять.
Допустиме навантаження на уроці для тих учнів, які за станом здоров'я належать до підготовчої та спеціальної груп і відвідують уроки фізичної культури, встановлює вчитель.
Медичне обстеження учнів проводиться щорічно в установленому законодавством порядку. Учні, які не пройшли медичного обстеження, не допускаються до фізичного навантаження на навчальних заняттях.
Поділ класу на групи дівчат і юнаків під час вивчення предмета в
10-11 класах загальноосвітніх навчальних закладах здійснюється згідно з наказом Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 № 128. За
наявності можливостей уроки фізичної культури в 5-9 класах варто проводити для хлопців та дівчат окремо.
При формуванні розкладу навчальних занять на тиждень не рекомендується здвоювати уроки фізичної культури або проводити їх два дні поспіль.
Більшість уроків фізичної культури доцільно проводити на відкритому повітрі за умови, що температура повітря не нижча:
8°С – для учнів 1-2 класів;
8°С - -11°С – для учнів 3-4 класів;
12°С – для учнів 5-7 класів;
-12°С - -15°С – для учнів 8-11 класів.

Медико-педагогічний контроль
Медико-педагогічний контроль за фізичним вихованням – невід`ємна частина навчального процесу та медичного обслуговування учнів у загальноосвітньому навчальному закладі, що включає заходи, спрямовані на оптимізацію, безпеку та ефективність фізичної культури. Він входить до обов’язкових функцій педагогічних працівників навчального закладу і відбувається відповідно до спільного наказу Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства освіти і науки України від 20.07.2009 № 518/674 «Про забезпечення медико-педагогічного контролю за фізичним вихованням учнів».

Організація занять з учнями підготовчої та спеціальної медичної групами
Розподіл учнів на медичні групи здійснюється відповідно до Інструкції про розподіл учнів на групи для занять на уроках фізичної культури, затвердженої спільним наказом Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства освіти і науки України від 20.07.2009 № 518/674. Списки учнів, які належать до підготовчої та спеціальної груп відповідно до Інструкції про розподіл учнів на групи для занять на уроках фізичної культури, затверджуються наказом керівника навчального закладу на поточний рік і доводяться до відома класного керівника, учителя фізичної культури.
Учні, які за станом здоров’я віднесені до підготовчої медичної групи, відвідують обов’язкові уроки фізичної культури. Заняття проводяться за загальною програмою фізичної культури, але з можливою затримкою складання відповідних нормативів. Оцінювання учнів – за теоретико-методичні знання та техніку виконання вправ. Рекомендовані заняття у фізкультурно-оздоровчих групах загальної фізичної підготовки, прогулянки, ігри й спортивні розваги. Участь у змаганнях – за додатковим дозволом лікаря.
Учні, які за результатами медичного огляду тимчасово віднесені до спеціальної медичної групи, відвідують обов’язкові уроки, але виконують корегувальні вправи і вправи для загального фізичного розвитку, які їм не протипоказані. Таким учням можна виставляти поточну оцінку за знання і техніку виконання корегувальних вправ (за сприятливих для учня умов), а наприкінці навчального року виставляється «зараховано».
Окрім того, за наявності умов, для учнів спеціальних медичних груп організовуються два додаткові заняття, які за навчальними програмами «Фізична культура для спеціальних медичних груп загальноосвітніх навчальних закладів. 1-4 класи» (авт. В. Майєр) та «Фізична культура для спеціальних медичних груп загальноосвітніх навчальних закладів. 5-9 класи» (авт. В. Майєр, В. Деревянко ) проводить учитель фізичної культури.
До спеціальної медичної групи відносяться учні зі значними відхиленнями в стані здоров’я, фізичного розвитку і діяльності основних функціональних систем постійного або тимчасового характеру, що потребують суттєвого обмеження фізичного навантаження. У спеціальній медичній групі навчаються учні з показниками в стані здоров’я як стійкого короткотривалого характеру (відмовлення рухомості суглобів після травми, тощо). Тому основною формою організації навчальної діяльності є індивідуальний підхід сумісний з груповим. Це завдання вирішується за рахунок диференціації методики (різні вихідні положення, ступені напруження, амплітуди рухів тощо).
Списки учнів, які за станом здоров’я відносяться до спеціальної медичної групи, затверджуються наказом директора навчального закладу з вказівкою діагнозу захворювання і терміном перебування в ній. Також затверджуються розклад занять групи і прізвище вчителя (керівника групи), який має відповідну фахову підготовку. Група включає 12–15 учнів. На тиждень проводиться не менше 2-х занять у позакласний час по 45 хвилин. При несприятливих кліматичних умовах (при температурі нижчій за
10 градусів і вітряній погоді) тривалість уроку скорочується до 35 хвилин, щоб запобігти переохолодженню.
Формування групи здійснюється з урахуванням віку та стану здоров’я. Можливе об’єднання в групу учнів з різними захворюваннями тому, що характер пристосування до фізичних навантажень і особливо пристосування серцево-судинної і дихальної систем у багатьох відношеннях схожі.
Можливим є міжшкільне об’єднання учнів у спеціальну медичну групу.
Учні спеціальної медичної групи повинні обов’язково займатися на загальних уроках фізичної культури у відповідному одязі і взутті. Вони беруть участь у підготовчій та заключній частинах уроків, закріплюють матеріал вивчений на заняттях у групі, а при стійкому покращенні стану здоров’я виконують елементи рухів основної частини зі значним зниженням фізичних навантажень, без затримки дихання, виключаючи стрибки, психоемоційне навантаження (елементи змагань).
Фізичні вправи прикладного й професійного спрямування не виключаються, але обов’язково виконуються з урахуванням пристосування організму учнів до подібних навантажень. Учні спеціальної медичної групи повинні перебувати під постійним лікарсько-педагогічним та батьківським контролем і бути обізнаними з елементами самоконтролю за станом власного здоров’я.
Навчальні нормативи складають тільки учні основної медичної групи, які на момент прийняття нормативу не скаржаться на погане самопочуття та стан здоров’я.

Безпека життєдіяльності під час занять фізичними вправами
Навчальний предмет «Фізична культура» належить до найбільш травмонебезпечних. Тому вчителям потрібно особливу увагу звернути на безпеку життєдіяльності під час проведення занять.
На кожному уроці з фізичної культури в загальноосвітніх навчальних закладах з учнями обов'язково проводяться відповідні інструктажі (вступний, первинний, позаплановий, цільовий) з безпеки життєдіяльності. Про проведення інструктажу робиться запис у відповідних журналах («Журнал реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності для учнів» та на сторінці про зміст уроку предмета «Фізична культура» у класному журналі).
Місця для занять з фізичної культури і спорту обладнуються аптечкою (відкриті спортивні майданчики – переносною аптечкою).
Рішення про неможливість проведення занять з фізичної культури і спорту на відкритому повітрі у зв'язку з несприятливими метеорологічними умовами приймають учителі фізичної культури (наказ МОН від 01.06.2010 № 521).
Усі спортивні снаряди, спортивне обладнання та інвентар, що використовуються під час проведення занять з фізичної культури і спорту згідно з чинним переліком типових навчально-наочних посібників та обладнання з фізичної культури для загальноосвітніх навчальних закладів, що визначається Міністерством освіти і науки України, повинні бути справними і надійно закріпленими.
Металеві конструкції, що прикріплюють обладнання на спортивних майданчиках (волейбольні сітки, баскетбольні щити, гандбольні, футбольні ворота тощо), мають бути жорстко закріплені і не повинні мати пристроїв, небезпечних для гравців.
Виконувати гімнастичні вправи на спортивних снарядах учні повинні лише в присутності вчителя або фахівця з фізичної культури і спорту, а складні елементи і вправи – під наглядом учителя або фахівця з фізичної культури і спорту.
Під час проведення занять на відкритому повітрі в сонячну спекотну погоду учням необхідно мати легкі головні убори.

Домашні завдання
Домашні завдання для самостійного виконання фізичних вправ учні/учениці отримують на уроках фізичної культури. Вони мають бути спрямовані на підвищення рухового режиму у вільний час, досягнення рекреаційно-оздоровчого ефекту. У разі відставання учня/учениці у розвитку фізичних якостей учитель (а у 8-9 класах разом з учнем/ученицею) складає індивідуальну програму фізкультурно-оздоровчих занять, де вказується завдання занять, фізичні вправи, послідовність їх виконання, кількість повторень, інтервали відпочинку, засоби самоконтролю, відмітки про виконання завдання. Самостійні заняття за індивідуальною програмою надають учневі/учениці додаткові бонуси при оцінюванні навчальних досягнень.
На заняттях з фізичної культури рекомендуємо:
‒ здійснювати особистісно-орієнтований підхід до навчання учнів за статевими та індивідуальними особливостями фізичного розвитку, а також з урахуванням їхніх потреб і нахилів,
‒ навчити учнів «слухати» і «оцінювати» свій фізичний стан,
‒ добирати і використовувати різноманітні засоби свого фізичного вдосконалення.
Для оцінювання розвитку фізичних якостей використовуються навчальні нормативи, які розроблено для кожного року вивчення модуля. Навчальні нормативи є орієнтовними. Порядок їх проведення визначає вчитель відповідно до календарно тематичного планування. Учні, які за станом здоров’я віднесені до підготовчої медичної групи, оцінюються за теоретико-методичні знання, техніку виконання вправ, складання відповідних нормативів, які їм не протипоказані.
При оцінюванні навчальних досягнень з фізичної культури також враховуються: особисті досягнення школярів протягом навчального року; ступінь активності учнів на уроках; залучення учнів до занять фізичною культурою в позаурочний час; участь у змаганнях всіх рівнів.
У період з 01.09 до 01.10 кожного навчального року з метою адаптації учнів до навантажень на уроках фізичної культури прийом навчальних нормативів не здійснюється, а також обмежується виконання вправ з максимальною інтенсивністю.
Навчально-методичне забезпечення, рекомендоване Міністерством до використання в навчальних закладах, зазначено у Переліках навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, розміщених на офіційному веб-сайті Міністерства освіти і науки України (www.mon.gov.ua) та веб-сайті Інституту модернізації змісту освіти (www.imzo.gov.ua).


Методист з фізичної культури та ОБЖ                                               Д.В. Деменков

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Обласний «Олімпійський урок»

У легкоатлетичному манежі СумДУ пройшов обласний «Олімпійський урок» 26 вересня 2017року в легкоатлетичному манежі Сумського держав...