Варіативні модулі



Варіативний модуль
БАСКЕТБОЛ

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Варіативний модуль «Баскетбол» складається зі змісту навчального матеріалу, очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць, орієнтовних навчальних нормативів та переліку обладнання.
До розділу «Зміст навчального матеріалу» внесено теоретичні відомості, техніко-тактичну підготовку.
Розділ «Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць» зорієнтований на якісне засвоєння знань, умінь та навичок поданого матеріалу.
Під час навчання технічних прийомів з баскетболу треба на кожному уроці використовувати вправи загальної та спеціальної фізичної підготовки, а також дотримуватися методики послідовності навчання атакувальних і захисних прийомів техніки гри. Широко використовувати підвідні вправи. Під час навчання треба застосовувати вправи ігрового характеру.
Після вивчення модуля у кожному навчальному році учні/учениці складають випробування (навчальні нормативи) для контролю якості засвоєння технічних прийомів з баскетболу.

1 рік вивчення
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць
Зміст навчального матеріалу
Теоретичні відомості
Знаннєвий компонент
Учень, учениця:
характеризує основні етапи історії розвитку баскетболу;
пояснює принципи гігієни та санітарії баскетболіста;
визначає основні елементи техніки і правила гри;
Ціннісний компонент
дотримується правил безпеки і  поведінки під час занять баскетболом та змагань


Історія розвитку баскетболу.
Гігієна тіла, одягу, спортивної форми, режиму дня.
Поняття про техніку гри. Основні правила гри.


Поведінка під час змагань
Правила безпеки під час занять баскетболом
Спеціальна фізична підготовка
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: прискорення на 5, 10, 15 м з різних стартових положень за зоровим і звуковим сигналами, «човниковий» біг 45 м; вправи для розвитку сили м’язів тулуба, плечового пояса та кистей рук, гнучкості;
рухливі ігри та естафети з бігом і стрибками;
володіє серійними стрибками з діставанням високо підвішених предметів
Ціннісний компонент
свідомо ставиться до власного здоров’я


Спеціальні фізичні  вправи та рухливі ігри

Техніко-тактична підготовка
Знаннєвий та діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: стійки баскетболіста та різноманітні пересування в нападі й захисті; зупинки стрибком та двома кроками; повороти на місці; кидки м’яча однією рукою від плеча, двома руками від грудей з місця та в русі;
володіє: ловінням і передачами м’яча двома руками від грудей, однією рукою від плеча на місці та в русі; веденням м’яча на місці, у русі, з обведенням предметів;
застосовує технічні прийоми нападу і захисту у взаємодіях з партнерами під час гри



Стійки, способи пересувань, зупинки, повороти на місці, ведення м’яча, передачі, кидки м’яча

2 рік вивчення
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць
Зміст навчального матеріалу
Теоретичні відомості
Знаннєвий компонент
 Учень, учениця:
характеризує історію розвитку баскетболу в Україні;
обґрунтовує особливості харчування баскетболіста;
наводить приклади негативного впливу шкідливих звичок на досягнення у спорті;
Ціннісний компонент
 дотримується правил безпеки і  поведінки під час занять баскетболом та змагань


Історія розвитку баскетболу в Україні.
Раціональне харчування  спортсменів.
Шкідливі звички та їх негативний вплив на  досягнення у спорті.


Поведінка під час змагань
Правила безпеки під час занять баскетболом
Спеціальна фізична підготовка
Діяльнісний компонент
 Учень, учениця:
виконує:  прискорення з місця на 5, 10, 15 м з різних вихідних положень; «човниковий» біг 49 м; чергування прискорень, зупинок, поворотів, бігу зі зміною напрямку за зоровим сигналом; вправи для розвитку сили м’язів тулуба, плечового пояса та кистей рук, гнучкості;
застосовує: серійні стрибки поштовхом однієї та двох ніг із діставанням високих предметів; вистрибування з присіду; естафети, рухливі ігри


Спеціальні  вправи для розвитку фізичних якостей, рухливі ігри та естафети

Техніко-тактична підготовка
Діяльнісний компонент
 Учень, учениця:
виконує: чергування вивчених способів пересувань; кидки однією рукою зверху з місця (з відскоком від щита в кошик), двома руками від голови (дівчата) та в русі (з двох кроків);  подвійний крок, техніку виконання штрафного кидка; фінти; протидію нападаючому гравцю з м’ячем;
застосовує:ловіння і передачі м’яча однією рукою від плеча в парах, трійках; оптимальний вибір місця для одержання передачі м’яча; технічні прийоми нападу й захисту у взаємодії з партнерами під час гри;
здійснює: ведення м’яча (правою та лівою рукою почергово) з наступною передачею в колонах, парах, трійках; ведення з опором захисника


Пересування; ловіння і передачі  м’яча однією рукою від плеча; ведення м’яча; кидки однією рукою зверху;  подвійний крок, штрафний кидок, фінти


3 рік вивчення
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць
Зміст навчального матеріалу
Теоретичні відомості
Знаннєвий компонент
 Учень, учениця:
характеризує стан українського баскетболу на сучасному етапі;
називає: провідні баскетбольні клуби країни, області, міста; видатних баскетболістів України;
пояснює: засоби фізичної підготовки баскетболіста; методику розвитку витривалості;
розкриває правила самоконтролю під час занять спортом; зовнішні ознаки втоми і перевтоми та засоби її запобігання;
Ціннісний компонент
усвідомлює, що спортивна гра «Баскетбол» є важливим засобом підвищення соціальної активності людей, задоволення їх моральних запитів тощо;
 дотримується правил безпеки  і  поведінки під час занять баскетболом та змагань


Українській баскетбол на сучасному етапі.



Методика розвитку витривалості.


Самоконтроль на заняттях баскетболом.








Поведінка під час змагань
Правила безпеки під час занять баскетболом
Спеціальна фізична підготовка
Діяльнісний компонент
 Учень, учениця:
виконує: прискорення з місця на 5, 10, 15, 20 м з різних стартових положень; «човниковий» біг 49 м; серійні стрибки поштовхом однієї та двох ніг з діставанням високих предметів;
вправи з обтяженнями, набивними м’ячами; вправи для розвитку сили м’язів тулуба, плечового пояса та кистей рук: гнучкості;
рухливі ігри та естафети з бігом і стрибками


Спеціальні вправи для розвитку фізичних якостей, рухливі ігри та естафети

Техніко-тактична підготовка
Діяльнісний компонент
 Учень, учениця:
виконує: різноманітні способи пересувань, бігу, стрибків під час активної протидії захисників;
чергування різних прийомів ловіння, передач м’яча двома руками зверху та знизу; накривання і відбивання м’яча;
застосовує: чергування різних способів ведення м’яча без зорового контролю; кидки однією рукою з місця, в русі й у стрибку; штрафний кидок; кидок м’яча в корзину після подвійного кроку; технічні прийоми нападу і захисту у взаємодіях з партнерами під час навчальної  гри.


Чергування різних способів пересувань, ведень, передач та кидків м’яча. Подвійний крок.
Гра в захисті: протидія атакувальним прийомам суперника

4 рік вивчення
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць
Зміст навчального матеріалу
Теоретичні відомості
Знаннєвий компонент
Учень, учениця:
характеризує спеціальну фізичну підготовку баскетболіста;
швидкісно-силові якості, спритність;
застосовує правила під час навчальної  гри;
Ціннісний компонент
дотримується правил безпеки під час занять баскетболом


Спеціальна фізична підготовка баскетболіста.
Методика розвитку швидкісно-силових якостей, спритності.
Правила гри
Поведінка під час змагань
Правила безпеки під час занять баскетболом
Спеціальна фізична підготовка
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: прискорення з різних вихідних положень на 5, 10, 15, 20 м; «човниковий» біг 49 м;
серійні стрибки поштовхом однієї  та двох ніг з діставанням високих предметів; вправи з обтяженнями, набивними м’ячами;
естафети; вправи для розвитку сили м’язів тулуба, плечового пояса та кистей рук, гнучкості


Спеціальні вправи для розвитку фізичних якостей, рухливі ігри та естафети

Техніко-тактична підготовка
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: поєднання різних способів пересувань зупинок, стійок із технічними прийомами нападу й захисту; асинхронне ведення м’яча без зорового контролю; «перекладання» м’яча при опорі захисника; кидки однією рукою зверху в стрибку, двома руками зверху (дівчата) з місця та у русі, з опором захисника, штрафний кидок; кидки м’яча в корзину після подвійного кроку;
застосовує: передачі м’яча у стрибку; асинхронне ведення м’яча без зорового контролю; «перекладання» м’яча при опорі захисника; технічні прийоми нападу й захисту у взаємодіях з партнерами під час гри;
здійснює: накривання м’яча; боротьбу за м’яч, що відскочив від щита


Різні способи пересувань, зупинок, ведень, передач, кидків м’яча;  подвійний крок, протидії атакувальним діям суперників

5 рік вивчення
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць
Зміст навчального матеріалу
Теоретичні відомості
Знаннєвий компонент
Учень, учениця:
характеризує методику розвитку спритності;
пояснює профілактику травматизму на заняттях баскетболом;
Діяльнісний компонент
наводить приклади домедичної допомоги;
застосовує правила гри під час навчальної гри;
Ціннісний компонент
дотримується правил безпеки і  поведінки під час занять баскетболом та змагань


Методика розвитку спритності.

Профілактика травматизму і надання  домедичної допомоги.



Правила гри з баскетболу.


Поведінка під час змагань.
Правила безпеки під час занять баскетболом
Спеціальна фізична підготовка
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: прискорення з місця на 5, 10, 15, 20 м з різних вихідних положень; «човниковий» біг 49 м; вправи з обтяженнями, набивними м’ячами; естафети; вправи для розвитку сили м’язів тулуба, плечового пояса та кистей рук; гнучкості;
застосовує: зупинки, повороти, біг зі зміною напрямку за зоровим сигналом; серійні стрибки поштовхом однієї та двох ніг із діставанням високих предметів; вистрибування з присіду; стрибки «вглибину» з наступним вистрибуванням угору



Спеціальні  вправи для розвитку фізичних якостей, рухливі ігри та естафети

Техніко-тактична підготовка
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує:  різні способи пересувань, зупинок у поєднанні з технічними прийомами нападу й захисту  у тактичних взаємодіях і при активному опорі суперників;
накривання м’яча і блокування при боротьбі за м’яч, що відскочив від щита;
застосовує:  асинхронне ведення м’яча без зорового контролю; передачі м’яча різними способами при опорі захисника кидки однією рукою зверху в стрибку із середньої і далекої дистанцій в русі з опором захисника;
раціонально  використовує  технічні прийоми нападу й захисту у взаємодіях з партнерами під час гри


Різні способи пересувань, ловіння і передач м’яча, ведення та кидки в умовах жорсткого опору захисників.
Штрафні  та дальні  кидки.
Подвійний крок


Орієнтовні навчальні нормативи для оцінювання розвитку фізичних якостей

Рік вивчення
Навчальні нормативи
Рівень навчальних досягнень
початковий
середній
достатній
високий
1 рік вивчення
6 кидків м’яча (міні-баскетбольного або волейбольного) у кошик однією рукою від плеча, двома руками від грудей (дівчата), стоячи збоку на відстані 1,5 м від щита (кількість влучень):






Жодного влучного кидка







1








2








3

передача м’яча у накреслене на стіні  коло (діаметр 60 см) на рівні  грудей учня/учениці  з відстані 3 м:        хлопці
дівчата


Жодної правильно виконаної передачі





2
1





3
2





5
4
2 рік вивчення
6 кидків однією рукою зверху(хл), двома руками від голови (дівчата), стоячи збоку на відстані 3 м від щита:


Жодного влучного кидка





1





2





3
10 передач м’яча (на місці) у парах на відстані 4 м одним із вивчених способів виконання: хлопці
          дівчата

Жодної правильно виконаної передачі




3
1




5
2




8
5
3 рік вивчення
Кидки м’яча після ведення та подвійного кроку (з 5-ти спроб)(хлопці і дівчата)
Жодного влучного кидка


1


2


3
6 штрафних кидків (хлопці і дівчата):

Жодного влучного кидка

1

2

3

4 рік вивчення
7 кидків на відстані 3 м від щита однією рукою зверху (хлопці)
та двома руками зверху (дівчата):


Жодного влучного кидка




1




2




3
7 штрафних кидків:
хлопці
дівчата
Жодного влучного кидка

1
1

2
2

4
3
5 рік вивчення
6  кидків на відстані 3 м від щита однією рукою зверху в стрибку (хлопці) та двома руками зверху дівчата:


Жодного влучного кидка




1




2




3
10 штрафних кидків:
               хлопці
               дівчата
Жодного влучного кидка

1
1

2
2

5
4


Варіативний модуль

ВОЛЕЙБОЛ


ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Варіативний модуль «Волейбол» складається з розділів: змісту навчального матеріалу, очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць, орієнтовних навчальних нормативів та переліку обладнання, яке потрібне для вивчення цього модуля.
До розділу «Зміст навчального матеріалу» внесено теоретичні відомості, спеціальну фізичну підготовку волейболістів, техніко-тактична підготовку.
Розділ «Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць» зорієнтований на якісне засвоєння знань, умінь та навичок поданого матеріалу.
При навчанні технічних прийомів з волейболу необхідно на кожному уроці використовувати вправи спеціальної фізичної підготовки, такі як: прискорення з різних вихідних положень, біг зі зміною швидкості та напрямку за сигналом, багаторазові стрибки через перешкоди різної висоти, стрибки із присіду вгору, «човниковий біг» 49 м, вправи з набивними м’ячами (0,5–1 кг) і т. д., а також дотримуватися методики послідовності навчання передач, прийомів, подач, нападаючих ударів та блокування, використовуючи підвідні вправи.
З метою профілактики травматизму при вивченні передач двома руками зверху та прийомів м’яча двома руками знизу слід звертати увагу на правильну постановку рук, застосування учнем/ученицею стійки волейболіста та правильного пересування учнів/учениць по волейбольному майданчику.
Під час першого та другого років навчання можна використовувати рухливі ігри, які за своїми правилами наближені до гри волейбол — «Малюкбол» («Піонербол»).
Після вивчення модуля у кожному навчальному році учні/учениці складають випробування (орієнтовні навчальні нормативи) для контролю якості засвоєння технічних прийомів з волейболу: передач, прийомів та подач. При виконанні таких навчальних нормативів, як передачі м’яча двома руками зверху та прийом і передача двома руками знизу, оцінюється виконання цього технічного елементу кожною дитиною окремо. При цьому в пару з учнем/ученицею може стати вчитель чи дитина, яка займається в секції волейболу у дитячо-юнацькій спортивній школі або учень/учениця, як(-ий/а) володіє цими навичками на високому рівні.
1 рік вивчення

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць
Зміст навчального матеріалу
Теоретичні відомості
Знаннєвий компонент
 Учень, учениця:
характеризує історію розвитку українського волейболу;
називає: загальну характеристику гри волейбол, назви ліній, розміщення гравців та правила переходу на майданчику;
правила безпеки на ігровому майданчику; санітарно-гігієнічні вимоги до спортивного інвентарю та вимоги особистої гігієни;
Ціннісний компонент
дотримується правил безпеки та правил гри


Історія розвитку українського волейболу.
Загальна характеристика гри волейбол (розмітка ігрового майданчика, розміщення гравців, основні правила гри).
Правила безпеки на ігровому майданчику. Санітарно-гігієнічні вимоги до спортивного інвентарю.
Особиста гігієна спортсмена

Спеціальна фізична підготовка
Діяльнісний компонент
 Учень, учениця:
виконує: стрибкові вправи;
спеціальні вправи для розвитку гнучкості верхнього плечового пояса, сили верхніх та нижніх кінцівок, черевного преса, спини; вправи на розтягування;
вправи для розвитку швидкості, спритності

Стрибкові вправи, спеціальні вправи для розвитку гнучкості верхнього плечового пояса, сили верхніх та нижніх кінцівок, черевного преса, спини; вправи на розтягування; вправи для розвитку швидкості, спритності
Техніко-тактична підготовка
Знаннєвий компонент
 Учень, учениця:
характеризує: розміщення гравців на майданчику; правила переходу;
Діяльнісний компонент
виконує: пересування в стійці волейболіста (вправо, вліво, вперед, назад), вибір вихідного положення для передач та прийому м’яча; передачі м’яча зверху над собою, від стіни, в парах, в колонах; прийом м’яча знизу над собою, від стіни, з накидання партнера; прийом м’яча знизу над собою, від стіни, з накидання партнер(а/ки);
бере участь у рухливій грі «Малюкбол»


Стійка волейболіста. Розміщення та перехід гравців на ігровому майданчику.
Пересування в стійці волейболіста приставними кроками, вибір вихідного положення для виконання передач та прийому м’яча.
Передача м’яча двома руками зверху над собою на місці, від стіни, в парах, в колонах, в зустрічних колонах. Прийом м’яча знизу над собою, від стіни, з накидання партнер(а/ки).
Рухлива гра «Малюкбол»
2 рік вивчення
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць
Зміст навчального матеріалу
Теоретичні відомості
Знаннєвий компонент
Учень, учениця:
розкриває місце українського волейболу на сучасному етапі розвитку європейського спорту;
обґрунтовує значення гравців передньої і задньої ліній;
Ціннісний компонент
 дотримується правил безпеки на ігровому майданчику та правил гри


Місце українського волейболу на сучасному етапі розвитку європейського спорту.
Значення гравців передньої та задньої ліній.

Правила безпеки на ігровому майданчику
Спеціальна фізична підготовка
Діяльнісний компонент
 Учень, учениця:
виконує: стрибкові вправи;
спеціальні вправи для розвитку гнучкості верхнього плечового пояса, сили верхніх та нижніх кінцівок, черевного преса, спини;
вправи на розтягування;
вправи для розвитку швидкості, спритності;


Стрибкові вправи, спеціальні вправи для розвитку гнучкості верхнього плечового пояса, сили верхніх та нижніх кінцівок, черевного преса, спини, вправи на розтягування.
Вправи для розвитку швидкості, спритності.
Техніко-тактична підготовка
Діяльнісний компонент
 Учень, учениця:
виконує: способи пересування по волейбольному майданчику; передачі м’яча двома руками зверху;
прийом м’яча знизу від стіни, в парах та колонах;
прийом м’яча знизу після переміщення;
вибір місця для виконання другої передачі;
вибір місця для виконання нижніх подач;
нижню пряму та бокову подачі з відстані 4–6 м від сітки та від стіни;
прийом м’яча після подачі;
бере участь: у навчальній грі волейбол за спрощеними правилами; у рухливій грі «Малюкбол»
Ціннісний компонент
свідомо ставиться до власного здоров’я та здоров’я інших


Способи пересування гравців по ігровому майданчику, поєднання способів пересування. Передача м’яча двома руками зверху.
Прийом м’яча двома руками знизу. Прийом м’яча двома руками знизу після переміщення. Вибір місця для виконання другої передачі. Вибір місця для виконання нижніх подач.
Нижня пряма та бокова подача. Прийом м’яча знизу після виконання нижньої прямої (бокової) подачі від стіни.
Навчальна гра волейбол за спрощеними правилами, рухлива гра «Малюкбол»
3 рік вивчення
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць
Зміст навчального матеріалу
Теоретичні відомості
Знаннєвий компонент
 Учень, учениця:
характеризує досягнення українських волейбольних команд;
називає: основні принципи загартування; склад та обов’язки суддівської бригади;
Діяльнісний компонент
застосовує спеціальні вправи волейболіста;
Ціннісний компонент
дотримується правил безпеки на ігровому майданчику


Досягнення українських волейбольних команд на міжнародній арені.
Значення спеціальної фізичної підготовки волейболістів.
Загартовування організму.
Суддівство змагань, склад суддівської бригади, жести судді

Спеціальна фізична підготовка
Діяльнісний компонент
 Учень, учениця:
виконує: стрибкові вправи, спеціальні вправи для розвитку гнучкості верхнього плечового поясу, сили верхніх та нижніх кінцівок, черевного пресу, спини, вправи на розтягування, вправи для розвитку швидкості, спритності


Вправи для розвитку швидкості, швидкісно-силових якостей, спритності, сили, гнучкості

Техніко-тактична підготовка
Діяльнісний компонент
 Учень, учениця:
виконує: пересування, різними способами, поєднуючи з передачами та прийомами;
нижню пряму та бокову подачі;
кидки набивного м’яча двома руками зверху в парах з положення стоячи (0,5–1 кг);
кидки волейбольного м’яча правою та лівою руками в парах;
кидання тенісного м’яча в ціль;
верхню пряму подачу в стіну з відстані 5–8 м та на точність на партнера; верхню пряму подачу через сітку; прийом м’яча двома руками знизу;

застосовує: взаємодію гравців передньої і задньої ліній та систему гри «кутом уперед»;
бере участь у навчальній грі волейбол
Пересування різними способами в поєднанні з технічними прийомами в нападі та захисті.
Нижня пряма та бокова подачі з-за лицьової лінії.
Кидки набивного м’яча. Кидання волейбольного м’яча правою та лівою руками в парах.
Кидки тенісного м’яча правою та лівою руками в ціль. Верхня пряма подача в стіну. Верхня пряма подача на партнера. Верхня пряма подача через сітку із скороченої відстані.
Прийом м’яча двома руками знизу після верхньої прямої подачі від стіни та в парах.
Взаємодія гравців передньої та задньої ліній. Система гри «кутом уперед».
Навчальна гра волейбол
4 рік вивчення
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць
Зміст навчального матеріалу
Теоретичні відомості
Знаннєвий компонент
 Учень, учениця:
характеризує: особливості фізичної підготовки волейболістів; засоби профілактиці травматизму юних волейболістів;
фізичні якості, які розвиваються засобами волейболу;
називає правила контролю та самоконтролю;
Ціннісний компонент
дотримується правил безпеки на ігровому майданчику


Особливості фізичної підготовки волейболістів з урахуванням віку і статі.
Розвиток фізичних якостей волейболістів.
Правила контролю та самоконтролю під час занять волейболом.
Профілактика спортивного травматизму

Спеціальна фізична підготовка
Діяльнісний компонент
 Учень, учениця:
виконує: стрибкові вправи; спеціальні вправи для розвитку гнучкості верхнього плечового пояса, сили верхніх та нижніх кінцівок, черевного преса, спини;
вправи на розтягування; вправи для розвитку швидкості, спритності


Вправи для розвитку швидкості, швидкісно-силових якостей, спритності, сили, гнучкості

Техніко-тактична підготовка
Діяльнісний компонент
 Учень, учениця:
виконує: технічні прийоми: передачу м’яча двома руками зверху та прийом і передачу м’яча двома руками знизу в парах через сітку; передачу м’яча двома руками зверху за спину в парах, трійках; прийом м’яча, що відскочив від сітки; нижню та верхню прямі подачі;
підвідні вправи для нападаючого удару, нападаючий удар з власного підкидання; одиночне блокування нападаючого удару;
другу передачу через гравця зони 3;
застосовує: взаємодію гравців передньої та задньої ліній під час прийому м’яча після подачі;
правила центральної, задньої лінії;



бере участь у навчальній грі волейбол


Передачі м’яча двома руками зверху в парах через сітку. Прийом та передача м’яча двома руками знизу через сітку в парах.
Передача м’яча двома руками зверху за спину в парах, трійках. Прийом м’яча, що відскочив від сітки. Нижня та верхня прямі подачі.
Взаємодії гравців передньої та задньої ліній під час прийому м’яча після подачі.
Підвідні вправи для нападаючого удару. Нападаючий удар з власного підкидання. Одиночне блокування нападаючого удару.
Друга передача через гравця зони 3. Дії гравців під сіткою в зоні 3.
Правила центральної, задньої ліній.
Навчальна гра волейбол
5 рік вивчення
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць
Зміст навчального матеріалу
Теоретичні відомості
Знаннєвий компонент
 Учень, учениця:
характеризує особливості техніки та тактики гри; засоби профілактичного травматизму під час занять волейболом;
обґрунтовує взаємодію гравців передньої та задньої ліній;
називає основні засади суддівства;
Ціннісний компонент
дотримується правил безпеки на ігровому майданчику;


Технічна та тактична підготовки волейболістів. Індивідуальні й групові тактичні дії гравців у нападі та захисті.
Взаємодія гравців передньої та задньої ліній.
Основні засади суддівства.

Профілактика травматизму під час занять волейболом.
Спеціальна фізична підготовка
Діяльнісний компонент
 Учень, учениця:
виконує: стрибкові вправи, спеціальні вправи для розвитку гнучкості верхнього плечового пояса, сили верхніх та нижніх кінцівок, черевного преса, спини; вправи на розтягування; вправи для розвитку швидкості, спритності


Вправи для розвитку швидкості, швидкісно-силових якостей, спритності, сили, гнучкості

Техніко-тактична підготовка
Діяльнісний компонент
 Учень, учениця:
виконує: передачі м’яча двома руками зверху через сітку в парах; прийом та передачі м’яча двома руками знизу через сітку в парах; верхню та нижню прямі подачі; прийом м’яча після подачі в задану зону; прямий нападаючий удар з власного підкидання; нападаючий удар з накидання партнера; нападаючий удар з передачі партнера;
нападаючий удар із задньої лінії;
блокування нападаючого удару;



застосовує взаємодію гравців передньої та задньої ліній під час атакувальних та захисних дій;
бере участь у навчальній грі волейбол


Передачі м’яча двома руками зверху.
Прийом та передачі м’яча двома руками.
Подачі м’яча — верхня й нижня. Прийом м’яча знизу після подачі в задану зону. Прямий нападаючий удар з власного підкидання. Нападаючий удар з накидання партнера. Нападаючий удар з передачі партнера.
Виконання нападаючого удару гравцями задньої лінії.
Блокування нападаючого удару.
Страхування гравців.
Взаємодії гравців задньої лінії під час прийому м’яча.
Взаємодії гравців передньої лінії під час атакувальних дій.
Навчальна гра волейбол

Орієнтовні навчальні нормативи  

Рік вивчення


Навчальні нормативи



Рівень компетентності
Низький
середній
достатній
високий
1 рік вивчення
Передача м’яча над собою двома руками зверху
Хл.
до 3
3
4
5
Дівч.
до 2
2
3
4
Прийом м’яча знизу над собою
Хл.
до 2
3
4
5
Дівч.
1
2
3
4
2 рік вивчення
Передача м’яча в стіну двома руками зверху (відстань 1,5-3 м)
Хл.
до 4
4
5
6
Дівч.
до 3
3
4
5
Прийом м’яча знизу від стіни (відстань 2 м)
Хл.
до 3
3
4
6
Дівч.
до 2
2
3
4
3 рік вивчення
Передача м’яча двома руками зверху в парах (відстань 2 м)
Хл.
до 3
3
5
6
Дівч.
до 3
3
4
5
Прийом та передача м’яча двома руками знизу в парах (відстань 3 м)
Хл.
до 2
2
3
4
Дівч.
0
1
2
3
Нижня пряма або бокова подачі
(6 спроб)
Хл.
1
2
3
4
Дівч.
0
1
2
3
4 рік вивчення
Передача м’яча двома руками зверху через сітку в парах
Хл.
до 3
3
4
5
Дівч.
до 2
2
3
4
Прийом та передача м’яча двома руками знизу в парах
Хл.
до 2
2
3
4
Дівч.
0
1
2
3
Верхня пряма подача (7 спроб)
Хл.
1
2
3
4
Дівч.
0
1
2
3
5 рік вивчення
Передача м’яча двома руками зверху через сітку в парах
Хл.
до 4
4
5
6
Дівч.
до 3
3
4
5
Прийом та передача м’яча двома руками знизу через сітку в парах
Хл.
до 4
4
5
6
Дівч.
до 3
3
4
5
Верхня пряма подача (6 спроб)
Хл.
до 2
2
3
4
Дівч.
0
1
2
3






 НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
для загальноосвітніх навчальних закладів
5–9 класи

Варіативний модуль
ЛЕГКА  АТЛЕТИКА

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Варіативний модуль «Легка атлетика» складається з таких розділів: зміст навчального матеріалу та очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць.
До розділу «Зміст навчального матеріалу» внесено теоретичні відомості, спеціальну фізичну підготовку, легкоатлетичні види (біг, стрибки, метання), орієнтовні навчальні нормативи та перелік обладнання.
Розділ «Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць» зорієнтований на якісне засвоєння знань, умінь та навичок поданого матеріалу.
З метою профілактики травматизму на кожному уроці необхідно перевіряти місця проведення занять, дотримуватися вимог методики навчання легкоатлетичних вправ, застосовуючи спеціальні бігові, підвідні та спеціально-розвивальні вправи для виконання бігу, стрибків і метань.
Під час проведення уроків з легкої атлетики вчитель повинен застосовувати індивідуальний та диференційований підхід до учнів/учениць.
Після вивчення модуля у кожному навчальному році учні/учениці складають випробування (навчальні нормативи) для контролю якості засвоєння легкоатлетичних вправ.

1 рік вивчення
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць
Зміст навчального матеріалу
Теоретичні відомості
Знаннєвий компонент
Учень, учениця:
характеризує історію розвитку легкої атлетики;
називає: види легкої атлетики; правила безпеки;
Ціннісний компонент
свідомо ставиться до власного здоров’я та здоров’я інших;
дотримується правил безпеки під час занять легкою атлетикою


Історія розвитку легкої атлетики.
Легкоатлетичні види.
Правила безпеки на уроках легкої атлетики

Спеціальна фізична підготовка
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: спеціальні бігові вправи, стрибкові вправи, спеціальні вправи для метань

Спеціальні бігові вправи, стрибкові вправи, спеціальні вправи для метань
Біг
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: старт, стартовий розбіг, біг 30 м, 60 м, рівномірний біг до 1000 м (без урахування часу); прискорення 10–30 м, повторний біг 430м, 260 м

Старт та стартовий розбіг. Біг 30 м, біг 60 м.
Прискорення, повторний біг.
Рівномірний біг до 1000 м
Стрибки
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: стрибки в довжину з місця, багатоскоки, стрибки в довжину з розбігу способом «зігнувши ноги», стрибки у висоту з розбігу способом «переступання»


Стрибки в довжину з місця, з розбігу способом «зігнувши ноги»; багатоскоки, стрибки у висоту з розбігу способом «переступання»
Метання
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: метання малого м’яча на дальність з місця та в горизонтальну та вертикальну ціль


Метання малого м’яча на дальність з місця, метання в горизонтальну та вертикальну ціль
2 рік вивчення
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць
Зміст навчального матеріалу
Теоретичні відомості
Знаннєвий компонент
Учень, учениця:
характеризує історію розвитку легкої атлетики в Україні;
називає фізичні якості, які розвиваються засобами легкої атлетики;
Ціннісний компонент
дотримується правил безпеки під час занять легкою атлетикою


Історія розвитку легкої атлетики в Україні. Рухові якості, які розвиваються засобами легкої атлетики: швидкість, витривалість, спритність, гнучкість та швидкісно-силові якості. Правила безпеки.

Спеціальна фізична підготовка
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: спеціальні бігові вправи, стрибкові вправи, спеціальні вправи для метань, вправи з набивними м’ячами

Спеціальні бігові вправи, стрибкові вправи: багатоскоки, спеціальні вправи для метань, вправи з набивними м’ячами
Біг
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: біг 30 м, 60 м; рівномірний біг до 1200 м (без урахування часу);
з а с т о с о в у є  види фінішування


Біг 30 м, біг 60 м, біг по дистанції, фінішування. Рівномірний біг до 1200 м

Стрибки
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: стрибки в довжину з місця, стрибки в довжину з розбігу способом «зігнувши ноги», стрибки у висоту з розбігу способом «переступання»


Стрибки в довжину та висоту
Метання
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: метання малого м’яча на дальність з трьох кроків, метання в горизонтальну та вертикальну ціль, кидання набивного м’яча (0,5– 1 кг) з різних положень


Метання малого м’яча на дальність з трьох кроків, метання в горизонтальну та вертикальну ціль, кидання набивного м’яча.

3 рік вивчення
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць
Зміст навчального матеріалу
Теоретичні відомості
Знаннєвий компонент
Учень, учениця:
характеризує особливості правил змагань з бігових видів, стрибків та метання;
називає правила безпеки;
Ціннісний компонент
дотримується правил безпеки під час занять легкою атлетикою


Правила проведення змагань зі стрибків, бігу та метання.
Правила безпеки на біговій доріжці, в секторі для метання та стрибків
Спеціальна фізична підготовка
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: спеціальні бігові вправи, стрибкові вправи, спеціальні вправи для метань, вправи з набивними м’ячами


Спеціальні бігові вправи, стрибкові вправи: багатоскоки, спеціальні вправи для метань, вправи з набивними м’ячами
Біг
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: біг 30 м, 60 м, рів-номірний біг 1000 м, повільний біг до 1500 м


Біг 30 м, біг 60 м. Рівномірний біг 1000 м, повільний біг до 1500 м
Стрибки
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: стрибки в довжину з місця, «потрійний стрибок» з місця, стрибки в довжину з розбігу способом «зігнувши ноги», стрибки у висоту з розбігу способом «переступання»

Стрибки в довжину (з місця,  «потрійний стрибок» з місця,  з розбігу способом «зігнувши ноги») та стрибки у висоту з розбігу способом «переступання»
Метання
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує метання малого м’яча на дальність з розбігу


Метання малого м’яча на дальність з розбігу
4 рік вивчення
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць
Зміст навчального матеріалу
Теоретичні відомості
Знаннєвий компонент
Учень, учениця:
характеризує особливості дихання та тактику бігу на короткі, середні та довгі дистанції;
називає зовнішні ознаки, стадії та біологічне значення втоми;
обґрунтовує особливості питного режиму;
Ціннісний компонент
дотримується правил безпеки під час занять легкою атлетикою


Особливості дихання та питний режим при заняттях легкою атлетикою. Зовнішні ознаки, стадії та біологічне значення втоми. Особливості бігу на короткі, середні та довгі дистанції

Спеціальна фізична підготовка
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: спеціальні бігові вправи, стрибкові вправи, спеціальні вправи для метань

Спеціальні бігові вправи, стрибкові вправи: багатоскоки, спеціальні вправи для метань
Біг
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: біг 30 м, 60 м,
100–300 м, повторний біг
2200 м, рівномірний біг до 1000 м (дівчата), 1500 м (хлопці)


Біг на короткі та середні дистанції. Повторний біг  Рівномірний біг 1000 м (дівчата), 1500 м (хлопці)
Стрибки
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: стрибки в довжину з місця, стрибки в довжину
з розбігу способом «зігнувши ноги», стрибки у висоту з розбігу способом «переступання»


Стрибки в довжину з місця, з розбігу способом «зігнувши ноги»; стрибки у висоту з розбігу способом «переступання»

Метання
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: метання малого м’яча на дальність з розбігу та м’ячів різного діаметра

Метання малого м’яча на дальність з розбігу, метання м’ячів різного діаметра на дальність
5 рік вивчення
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць
Зміст навчального матеріалу
Теоретичні відомості
Знаннєвий компонент
Учень, учениця:
характеризує вплив оздоровчого бігу на стан здоров’я людини: вплив занять фізичними вправами на основні системи та функції організму;
Ціннісний компонент
усвідомлює, що «Легка атлетика» є важливим засобом підвищення соціальної активності людей, задоволення їх моральних запитів тощо;
дотримується правил безпеки під час занять легкою атлетикою


Значення оздоровчого бігу для здоров’я людини: вплив занять фізичними вправами на основні системи та функції організму

Спеціальна фізична підготовка
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: спеціальні бігові вправи, стрибкові вправи, спеціальні вправи для метань

Спеціальні бігові вправи, стрибкові вправи, спеціальні вправи для метань
Біг
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: біг 30 м, 60 м, 200–600 м, рівномірний біг до 1000 м (дівчата), 1500 м (юнаки)


Біг 30 м, біг 60 м, 200–600 м.
Рівномірний біг 1000 м (дівчата), 1500 м (юнаки)
Стрибки
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: стрибки в довжину з місця, стрибки в довжину з розбігу способом «прогинаючись», стрибки у висоту з розбігу способом «переступання»


Стрибки в довжину з місця, з розбігу способом «прогинаючись», стрибки у висоту з розбігу способом «переступання»
Метання
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: метання малого м’яча на дальність з розбігу та кидання набивних м’ячів з різних вихідних положень (стоячи, сидячи і т. д.)
Метання малого м’яча на дальність з розбігу, кидання набивних м’ячів з різних вихідних положень

Орієнтовні навчальні нормативи для оцінювання розвитку фізичних якостей
Рік вивчення

Навчальні нормативи

Рівень компетентності
Низький
середній
достатній
високий
1 рік вивчення
Біг 30 м (с)
Хл.
Більше 7,0
7,0
6,5
5,8
Дівч.
Більше 7,4
7,4
6,9
6,2
Біг 60 м (с)

Хл.
Більше 11,8
11,8
10,8
10,0
Дівч.
Більше 12,0
12
11,2
10,5
Рівномірний біг (без урахування часу) (м)
Хл.
До 600
600
800
1000
Дівч.
До 500
500
800
1000
Стрибок у довжину з місця (см)
Хл.
До 120
120
140
160
Дівч.
До 110
110
120
140
Стрибок у довжину з розбігу способом «зігнувши
ноги» (см)
Хл.
До 240
240
260
280
Дівч.
До 200
200
220
240
Стрибок у висоту з розбігу способом «переступання» (см)
Хл.
До 70
70
80
90
Дівч.
До 60
60
70
80
Метання малого м’яча на дальність (м)
Хл.
До 15
15
22
28
Дівч.
До 10
10
13
16
2 рік вивчення
Біг 30 м (с)
Хл.
Більше 6,7
6,7
6,2
5,6
Дівч.
Більше 7,1
7,1
6,6
6,0
Біг 60 м (с)

Хл.
Більше 11,5
11,5
10,6
9,8
Дівч.
Більше 11,8
11,8
11
10,4
Рівномірний біг (без ураху-вання часу) (м)
Хл.
До 700
700
1000
1200
Дівч.
До 600
600
800
1000
Стрибок у довжину з місця (см)
Хл.
До 130
130
150
170
Дівч.
До 120
120
130
150
Стрибок у довжину з розбігу способом «зігнувши ноги» (см)
Хл.
До 260
260
280
300
Дівч.
До 220
220
240
260
Стрибок у висоту з розбігу способом «переступання» (см)
Хл.

До 75
75
85
95
Дівч.
До 65
65
75
85
Метання малого м’яча на дальність (м)
Хл.
До 17
17
24
30
Дівч.
До 12
12
15
18
3 рік вивчення
Біг 30 м (с)
Хл.
Більше 6,4
6,4
6,0
5,4
Дівч.
Більше 6,8
6,8
6,4
5,8
Біг 60 м (с)

Хл.
Більше 11,2
11,2
10,4
9,6
Дівч.
Більше 11,6
11,6
10,8
10,3
Рівномірний біг 1000 м  (хв.с)
Хл.
Більше 5.30
5.30
5.00
4.40
Дівч.
Більше 6.00
6.00
5.30
5.10
Стрибок у довжину з місця (см)
Хл.
До 140
140
160
180
Дівч.
До 130
130
140
160
Стрибок у довжину з розбігу способом «зігнувши ноги» (см)
Хл.

До 280
280
300
330
Дівч.
До 240
240
260
280
Стрибок у висоту з розбігу способом «переступання» (см)
Хл.

До 80
80
90
100
Дівч.
До 70
70
80
90
Метання малого м’яча на дальність (м)
Хл.
До 20
20
26
34
Дівч.
До 14
14
16
20
4 рік вивчення
Біг 30 м (с)
Хл.
Більше 6,2
6,2
5,8
5,2
Дівч.
Більше 6,7
6,7
6,2
5,6
Біг 60 м (с)

Хл.
Більше 10,8
10,8
10,0
9,0
Дівч.
Більше 11,4
11,4
10,8
10,3
Рівномірний біг (хв.с)
Хл.
1500 м
Більше 8.00
8.00
7.20
6.50
Дівч.
1000 м
Більше 6.10
6.10
5.40
5.20
Стрибок у довжину з місця (см)
Хл.
До 150
150
170
185
Дівч.
До 130
130
145
165
Стрибок у довжину з розбігу способом «зігнувши ноги» (см)
Хл.
До 300
300
320
360
Дівч.
До 250
250
270
290
Стрибок у висоту з розбігу способом «переступання» (см)
Хл.
До 85
85
95
105
Дівч.
До 75
75
85
95
Метання малого м’яча на дальність
Хл.
До 23
23
30
36
Дівч.
До 15
15
18
22
5 рік вивчення
Біг 30 м (с)
Хл.
Більше 6,0
6,0
5,6
5,0
Дівч.
Більше 6,7
6,7
6,0
5,5
Біг 60 м (с)

Хл.
Більше 10,4
10,4
9,8
8,8
Дівч.
Більше 11,4
11,4
10,6
10,2
Рівномірний біг (хв.с)
Хл.
1500 м
Більше 7.30
7.30
7.00
6.30
Дівч.
1000 м
Більше 6.20
6.20
5.40
5.20
Стрибок у довжину з місця (см)
Хл.
До 160
160
180
200
Дівч.
До 135
135
150
170
Стрибок у довжину з розбігу способом «прогинаючись» (см)
Хл.

До 320
320
340
390
Дівч.
До 250
250
270
300
Стрибок у висоту з розбігу способом «переступання» (см)
Хл.

До 90
90
100
115
Дівч.
До 75
75
85
100
Метання малого м’яча на дальність (м)
Хл.
До 26
26
32
40
Дівч.
До 16
16
19
24

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
для загальноосвітніх навчальних закладів
5–9 класи

Варіативний модуль
ФУТБОЛ

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Варіативний модуль «Футбол» є важливою складовою навчальної програми з фізичної культури для загальноосвітніх навчальних закладів. Основний зміст модуля відповідає головним завданням програми, формуючи через навчання футболу стійкий інтерес школярів/школярок до занять фізичною культурою зокрема та здорового способу життя взагалі.
При цьому навчальний матеріал модуля адаптований до занять з учнями/ученицями різної підготовленості, передбачає загальноосвітню, а не спортивну спрямованість і містить найпростіші елементи техніки та дій у нападі й захисті, теоретичні відомості, а також вправи з елементами футболу для розвитку фізичних якостей.
Окрім цього, навчальні нормативи, включені до змісту модуля, є орієнтовними, і оцінка за їх виконання не є домінуючою під час тематичного, семестрового чи річного оцінювання. Вона допомагає врахувати динаміку особистих результатів кожного учня/учениці.
Під час побудови навчального процесу варто використовувати різноманітні дидактичні методи, враховуючи вікові та статеві особливості учнів/учениць, матеріалу, що вивчається, а також наявні матеріальні можливості школи. Під час вивчення модуля «Футбол» з дівчатами слід враховувати особливості будови жіночого організму та притаманні фізіологічні процеси, тому доцільно проводити вивчення матеріалу диференційовано, а ігри – окремо з дівчатами та хлопцями.
У процесі навчання футболу в 5–9 класах застосовують такі групи методів:
– наочні (показ вправ, демонстрація вправ на схемі, макеті, екрані тощо);
– словесні (розповідь, пояснення, вказівка, зауваження, переконання, бесіда тощо);
– практичні (метод вправ та його варіанти — початкове вивчення прийомів у цілому або частинами), метод багаторазового повторення (перемінний, інтервальний, ігровий, змагальний тощо).
Під час вивчення елементів техніки та дій у нападі й захисті в учнів/учениць формуються певні рухові навички. Тому кожний прийом вивчають відповідно до стадій формування рухової навички. При цьому варто дотримуватися такої послідовності:
– ознайомлення з прийомом;
– вивчення прийому у спрощених умовах;
– вдосконалення прийому в умовах, близьких до ігрових;
– закріплення прийому в грі.
1 рік вивчення
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць
Зміст навчального матеріалу
Теоретичні відомості
Знаннєвий компонент
Учень, учениця:
характеризує історію розвитку футболу;
Ціннісний компонент
усвідомлює, що спортивна гра «Футбол» є важливим засобом підвищення соціальної активності людей, задоволення їх моральних запитів тощо;
дотримується правил: гри у футбол; безпеки під час уроків футболу


Історія розвитку футболу.
Правила гри у футбол.






Правила безпеки на уроках футболу

Спеціальна фізична підготовка
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
володіє технікою виконання вправ;
виконує вправи з елементами футболу для розвитку фізичних якостей


Рухливі ігри та естафети з м’ячем («День і ніч», «Виклик», «Виклик номерів», «Ривок за м’ячем», «Виштовхни з кола», «Мисливці й качки» та інші); прискорення та ривки з м’ячем; стрибки з імітуванням удару головою; спортивні ігри гандбол, баскетбол за спрощеними правилами з елементами футболу
Техніко-тактична підготовка
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: пересування: поєднання прийомів техніки пересування з технікою володіння м’ячем;
удари по м’ячу ногою: удар зовнішньою частиною підйому по нерухомому м’ячу; удари середньою та внутрішньою частинами підйому по м’ячу, що котиться; удари в русі;
удари головою по м’ячу зменшеної ваги: удари по м’ячу середньою частиною лоба без стрибка та у стрибку;
зупинки м’яча: зупинки м’яча підошвою та внутрішньою стороною стопи в русі; зупинка внутрішньою стороною стопи м’яча, що летить; ведення м’яча: ведення м’яча середньою, внутрішньою та зовнішньою частинами підйому по прямій, по колу, «вісімкою», а також поміж стійок (фішок); ведення м’яча зі зміною напрямку і швидкості руху; вкидання м’яча: вкидання м’яча вивченими способами на дальність; жонглювання м’ячем: жонглювання м’ячем ногою, стегном, головою;
володіє фінтами «відходом», «ударом», «зупинкою» в умовах виконання ігрових вправ;
застосовує: відбирання м’яча, атакуючи суперника спереду, збоку, ззаду; маневрування на полі; «відкривання» для прийому м’яча, відволікання суперника; взаємодію двох і більше гравців; взаємодію з партнерами під час організації атаки; вибір позиції стосовно суперника та протидію отриманню ним м’яча; «закривання»

Пересування: поєднання бігу зі стрибками, зупинками, поворотами; поєднання прийомів пересування з володінням м’ячем;
удари по м’ячу ногою: удар зовнішньою частиною підйому по нерухомому м’ячу; удари середньою та внутрішньою частинами підйому по м’ячу, що котиться; удари в русі;
удари головою по м’ячу зменшеної ваги: удари по м’ячу середньою частиною лоба;

зупинки м’яча: зупинки м’яча підошвою та внутрішньою стороною стопи;
ведення м’яча: ведення м’яча середньою, внутрішньою та зовнішньою частинами підйому;
відволікальні дії (фінти): фінти в умовах виконання ігрових вправ;
відбирання м’яча: вдосконалення вивчених прийомів, атакуючи суперника спереду, збоку, ззаду;
вкидання м’яча: вкидання м’яча вивченими способами на дальність;
жонглювання м’ячем: жонглювання м’ячем ногою, стегном, головою;
елементи гри воротаря: ловіння м’яча збоку; гра на виході; відбивання м’яча однією та двома руками; вибір правильної позиції у воротах під час виконання різних ударів;
індивідуальні дії в нападі: маневрування на полі; «відкривання» для прийому м’яча, відволікання суперника;
групові дії в нападі: взаємодія двох і більше гравців; взаємодія з партнерами під час організації атаки;
індивідуальні дії в захисті: вибір позиції стосовно суперника та протидія отриманню ним м’яча; «закривання»;
групові дії в захисті: правильний вибір позиції

2 рік вивчення
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць
Зміст навчального матеріалу
Теоретичні відомості
Знаннєвий компонент
Учень, учениця:
характеризує історію українського футболу, дитячо-юнацький та професіональний футбол в Україні;
володіє знаннями про видатних футболістів України;
Ціннісний компонент
дотримується правил: гри у футбол; безпеки під час уроків футболу


Витоки українського футболу.
Видатні футболісти України.
Дитячо-юнацький та професіональний футбол в Україні

Спеціальна фізична підготовка
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
володіє технікою виконання вправ;
дотримується спрощених правил спортивних ігор з елементами футболу;
виконує: стрибки з імітуванням удару головою, рухливі та спортивні ігри з елементами футболу


Рухливі ігри та естафети з м’ячем («День і ніч», «Виклик», «Виклик номерів», «Ривок за м’ячем», «Виштовхни з кола», «Мисливці й качки» та інші); прискорення та ривки з м’ячем; стрибки з імітуванням удару головою; спортивні ігри гандбол, баскетбол за спрощеними правилами з елементами футболу
Техніко-тактична підготовка
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує:
пересування: різні поєднання прийомів пересування з технікою володіння м’ячем;
удари по м’ячу ногою: удари зовнішньою частиною підйому по нерухомому м’ячу і м’ячу, що котиться; удар внутрішньою стороною стопи по м’ячу, що летить; удари в русі; удари на точність;
удари головою по м’ячу зменшеної ваги: удари по м’ячу середньою частиною лоба без стрибка та у стрибку; удари на точність;
зупинки м’яча: зупинки внутрішньою стороною стопи м’яча, що летить; зупинки м’яча підошвою, внутрішньою стороною стопи, стегном та грудьми (для хлопців) у русі; ведення м’яча: вивчені способи ведення м’яча, збільшуючи швидкість руху;
вкидання м’яча: вкидання м’яча з різних вихідних положень з місця й після розбігу на дальність; жонглювання м’ячем: жонглювання м’ячем ногою, стегном, головою;
застосовує: фінти «відходом», «ударом», «зупинкою» в умовах виконання ігрових вправ; фінти «відходом», «випадом» і «перенесенням ноги через м’яч»; фінт «ударом ногою» з прибиранням м’яча під себе; фінти «зупинкою» під час ведення з наступанням і без наступання на м’яч підошвою; відбирання м’яча під час двобою із суперником ударом і зупинкою ногою в широкому випаді;
елементи гри воротаря: кидки м’яча рукою; ловіння, відбивання, переведення м’яча без падіння;
Діяльнісний компонент
здійснює: маневрування на полі: «відкривання» для прийому м’яча, відволікання суперника, створення чисельної переваги на окремій ділянці поля; взаємодію з партнерами під час організації атаки з використанням різних передач: на хід, у ноги, коротких, середніх, довгих, поздовжніх, поперечних, діагональних, понизу, поверху; «закривання»; взаємодію в обороні при рівному співвідношенні сил із суперником;
визначає  місце у штрафному майданчику під час ловіння м’яча на виході (для воротарів)


Пересування: поєднання прийомів пересування з технікою володіння м’ячем;

удари по м’ячу ногою: удари зовнішньою частиною підйому; удар внутрішньою стороною стопи; удари в русі; удари на точність;
удари головою по м’ячу зменшеної ваги: удари по м’ячу середньою частиною лоба;
зупинки м’яча: зупинка внутрішньою стороною стопи; зупинки м’яча підошвою, внутрішньою стороною стопи, стегном та грудьми (для хлопців) у русі;
ведення м’яча: вивчені способи ведення м’яча;

вкидання м’яча: вкидання м’яча з різних вихідних положень;
жонглювання м’ячем: жонглювання м’ячем ногою, стегном, головою;
 відволікальні дії (фінти): фінти «відходом», «ударом», «зупинкою», «випадом» і «перенесенням ноги через м’яч»; фінт «ударом ногою» з прибиранням м’яча під себе;
відбирання м’яча: вивчені прийоми, атакуючи суперника спереду, збоку, ззаду; відбирання м’яча під час двобою із суперником;
елементи гри воротаря: кидки м’яча рукою; ловіння, відбивання, переведення м’яча без падіння; вибір місця у штрафному майданчику під час ловіння м’яча на виході;
індивідуальні дії в нападі: маневрування на полі; вміння раціонально використовувати вивчені технічні прийоми;
групові дії в нападі: взаємодія з партнерами під час організації атаки;
індивідуальні дії в захисті: вибір моменту і способу дії для перехоплення м’яча;
групові дії в захисті: вибір позиції; уміння взаємодіяти в обороні при рівному співвідношенні сил із суперником


3 рік вивчення
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць
Зміст навчального матеріалу
Теоретичні відомості
Знаннєвий компонент
Учень, учениця:
пояснює: значення медичного контролю і самоконтролю для здоров’я юного футболіста;
наводить приклади профілактики травматизму під час занять футболом;
характеризує історію українського футболу;
Ціннісний компонент
дотримується правил гри у футбол, правил безпеки під час уроків футболу


Історія українського футболу.
Медичний контроль і самоконтроль юного футболіста.
Профілактика травматизму під час занять футболом.

Спеціальна фізична підготовка
Діяльнісний та ціннісний компонент
Учень, учениця:
володіє технікою виконання вправ;
виконує: стрибки з імітуванням удару головою, рухливі та спортивні ігри за спрощеними правилами з елементами футболу


Рухливі ігри та естафети з м’ячем («День і ніч», «Виклик», «Виклик номерів», «Ривок за м’ячем», «Виштовхни з кола», «Мисливці й качки» та інші);  прискорення та ривки з м’ячем;  стрибки з імітуванням удару головою; діставання підвішеного м’яча головою; спортивні ігри гандбол, баскетбол за спрощеними правилами з елементами футболу
Техніко-тактична підготовка
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: пересування; пересування у поєднанні з технікою володіння м’ячем;
удари по м’ячу ногою: удари середньою частиною підйому по м’ячу, що котиться, підстрибує, летить; удари різними способами; удари на точність і дальність;
удари головою по м’ячу зменшеної ваги: удари по м’ячу середньою частиною лоба без стрибка та у стрибку; удари на точність і дальність;
зупинки м’яча: зупинка внутрішньою стороною стопи м’яча, що летить; зупинки м’яча підошвою, стегном та грудьми (для хлопців) у русі; зупинка з поворотом до 180о внутрішньою частиною підйому м’яча, що опускається; ведення м’яча: ведення м’яча вивченими способами, збільшуючи швидкість руху, виконуючи ривки та обведення; відволікальні дії (фінти): фінти «відходом», «ударом», «зупинкою» в умовах ігрових вправ; фінт «відходом» з перенесенням ноги через м’яч; фінти «ударом» ногою з пропусканням м’яча партнеру; фінти «зупинкою» після передачі м’яча партнером з пропусканням м’яча;
відбирання м’яча: відбирання м’яча вивченими прийомами, атакуючи суперника спереду, збоку, ззаду в умовах ігрових вправ;
жонглювання м’ячем:  жонглювання м’ячем ногою, стегном, головою;
вкидання м’яча: вкидання м’яча з різних вихідних положень з місця і після розбігу;
елементи гри воротаря: кидки м’яча рукою; ловіння та відбивання м’яча у грі на виході;
Діяльнісний компонент
застосовує: маневрування на полі: «відкривання» для прийому м’яча, відволікання суперника, створення чисельної переваги на окремій ділянці поля; вивчені технічні прийоми (раціонально); взаємодію з партнерами під час організації атаки; взаємодію на останній стадії розвитку атаки поблизу воріт суперника; «закривання»; протидію передачам, веденню та удару по воротах; розіграш удару від своїх воріт, уведення м’яча у гру партнеру, що відкривається, після ловіння (для воротарів);
визначає раціональну позицію в обороні при рівному співвідношенні сил і за чисельної переваги суперника

Пересування: поєднання прийомів пересування з технікою володіння м’ячем;
удари по м’ячу ногою: удари середньою частиною підйому; удари різними способами; удари на точність і дальність;
удари  головою по м’ячу зменшеної ваги: удари по м’ячу середньою частиною лоба;
зупинки м’яча: зупинка внутрішньою стороною стопи; зупинки м’яча підош­вою, стегном та грудьми (для хлопців); зупинка внутрішньою частиною підйому;
ведення м’яча: вдосконалення вивчених способів ведення м’яча;
відволікальні дії (фінти): фінти «відходом», «ударом», «зупинкою» в умовах ігрових вправ;.
відбирання м’яча: вдосконалення вивчених прийомів, атакуючи суперника в умовах виконання ігрових вправ;
жонглювання м’ячем: жонглювання м’ячем ногою, стегном, головою;
вкидання м’яча: вкидання м’яча з місця і після розбігу;
елементи гри воротаря: кидки м’яча рукою; ловіння та відбивання м’яча; розіграш удару від своїх воріт; введення м’яча у гру партнеру, який відкривається;
індивідуальні дії в нападі: маневрування на полі; раціональне використання вивчених технічних  прийомів;
групові дії в нападі: взаємодія з партнерами під час організації атаки;
індивідуальні дії у захисті: вдосконалення «закривання»; уміння протидіяти передачі, веденню та удару по воротах;
групові дії в захисті: вибір позиції; взаємодії в обороні при рівному співвідношенні сил і за чисельної переваги суперника


4 рік вивчення
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів/учениць
Зміст навчального матеріалу
Теоретичні відомості
Знаннєвий компонент
Учень, учениця:
володіє знаннями спортивного режиму і харчуванням юного футболіста; знаннями про українські та зарубіжні футбольні клуби;
характеризує основні поняття арбітражу;
Ціннісний компонент
дотримується правил: гри у футбол; безпеки під час уроків футболу


Українські та зарубіжні футбольні клуби.
Спортивний режим і харчування юного футболіста.
Основні поняття арбітражу

Спеціальна фізична підготовка
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
володіє технікою виконання вправ;
виконує: стрибки з місця і з розбігу з імітуванням удару головою чи ногою по м’ячах, підвішених на різній висоті;  рухливі ігри та естафети з м’ячем («День і ніч», «Виклик», «Виклик номерів», «Ривок за м’ячем», «Виштовхни з кола», «Мисливці й качки» та інші); зустрічні і колові естафети з подоланням смуги перешкод, з перенесенням, розстановкою та збиранням предметів, метанням у ціль, кидками та ловінням м’яча, стрибками й бігом у різних поєднаннях; прискорення та ривки з м’ячем; ривки до м’яча з наступним ударом по воротах;   стрибки з імітуванням удару головою та ногою; діставання підвішеного м’яча головою та ногою, у стрибку з місця і з розбігу; стрибки з місця і з розбігу з ударами головою чи ногою по м’ячах, підвішених на різній висоті; спортивні ігри гандбол, баскетбол за спрощеними правилами з елементами футболу


Рухливі та спортивні ігри за спрощеними правилами з елементами футболу;   зустрічні і колові естафети з подоланням смуги перешкод, з перенесенням, розстановкою та збиранням предметів, метанням у ціль, кидками та ловінням м’яча, стрибками й бігом у різних поєднаннях; прискорення та ривки з м’ячем; ривки до м’яча з наступним ударом по воротах;   стрибки з імітуванням удару головою та ногою; діставання підвішеного м’яча головою та ногою, у стрибку з місця і з розбігу; стрибки з місця і з розбігу з ударами головою чи ногою по м’ячах, підвішених на різній висоті

Техніко-тактична підготовка
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: пересування:  різні поєднання способів пересування з технікою володіння м’ячем;
удари по м’ячу ногою: удари різними способами по м’ячу, що котиться й летить у різних напрямках; удари на точність і дальність з оцінюванням тактичної обстановки перед виконанням удару;
удари головою по м’ячу зменшеної ваги: удари по м’ячу середньою частиною лоба без стрибка та у стрибку; удари на точність і дальність з оцінюванням тактичної обстановки перед виконанням удару;
зупинки м’яча: зупинки м’яча підошвою, внутрішньою стороною стопи, стегном та грудьми (для хлопців) у русі; зупинки м’яча, що опускається, з поворотом до 180° внутрішньою та зовнішньою частинами підйому;
 ведення м’яча: ведення м’яча вивченими способами, збільшуючи швидкість руху, виконуючи ривки та обведення й  контролюючи м’яч;
відволікальні дії (фінти): фінти «відходом», «ударом», «зупинкою» в умовах ігрових вправ з активним двобоєм;
відбирання м’яча: відбирання м’яча вивченими прийомами, атакуючи суперника спереду, збоку, ззаду, в умовах ігрових вправ та навчальних ігор; вкидання м’яча: вкидання м’яча з різних вихідних положень з місця і після розбігу на дальність і точність;
жонглювання м’ячем:  жонглювання м’ячем ногою, стегном, головою;
елементи гри воротаря: вибивання м’яча ногою з землі та з рук на дальність і точність;
застосовує: маневрування на полі: «відкривання» для прийому м’яча, відволікання суперника, створення чисельної переваги на окремій ділянці поля; взаємодію з партнерами під час організації атаки; правильну взаємодію на останній стадії розвитку атаки поблизу воріт суперника; гру в один дотик; протидію передачі, веденню та удару по воротах; «закривання»; «перехоплення»; керування грою партнерів по обороні (для воротарів);
Знаннєвий та діяльнісний компонент
визначає раціональні шляхи  використання вивчених технічних прийомів у даній ігровій ситуації; правильну позицію та страхування під час організації протидії атакувальним діям; момент для виходу з воріт (для воротарів)

Пересування: поєднання прийомів пересування з технікою володіння м’ячем;
удари по м’ячу ногою: удари різними способами по м’ячу, що котиться й летить;
удари  головою по м’ячу зменшеної ваги: удари по м’ячу середньою частиною лоба без стрибка та у стрибку;
зупинки м’яча: зупинки м’яча підошвою, внутрішньою стороною стопи, стегном та грудьми (для хлопців) у русі; зупинки внутрішньою та зовнішньою частинами підйому;
ведення м’яча: ведення м’яча вивченими способами;
відволікальні дії (фінти): фінти в умовах ігрових вправ з активним двобоєм;
відбирання м’яча:  вдосконалення вивчених прийомів в умовах ігрових вправ та навчальних ігор;
вкидання м’яча: вкидання м’яча з різних вихідних положень з місця і після розбігу;
жонглювання м’ячем: жонглювання м’ячем ногою, стегном, головою;
елементи гри воротаря: вибивання м’яча; визначення моменту для виходу з воріт; керування грою партнерів по обороні;
індивідуальні дії в нападі: маневрування на полі; раціональне використання вивчених технічних прийомів;
групові дії в нападі: взаємодія з партнерами під час організації атаки; суперника; гра в один дотик;
індивідуальні дії в захисті: уміння протидіяти передачі, веденню та удару по воротах;
групові дії в захисті: вибір позиції та страхування під час організації протидії атакувальним діям


5 рік вивчення
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
Зміст навчального матеріалу
Теоретичні відомості
Знаннєвий та діяльнісний компонент
Учень, учениця:
характеризує міжнародні футбольні організації;
володіє основними жестами арбітрів;
називає основні засоби профілактики травматизму на уроках футболу;
Ціннісний компонент
дотримується правил: гри у футбол; безпеки під час уроків футболу


Основні засади арбітражу.
Профілактика травматизму на уроках футболу.
Міжнародні футбольні організації

Спеціальна фізична підготовка
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
володіє технікою виконання вправ;
виконує: стрибки з місця і з розбігу з імітуванням удару головою чи ногою по м’ячах, підвішених на різній висоті;  рухливі ігри («День і ніч», «Виклик», «Виклик номерів», «Ривок за м’ячем», «Виштовхни з кола», «Мисливці й качки» та інші) та спортивні ігри за спрощеними правилами з елементами футболу


Рухливі ігри та естафети з м’ячем;   зустрічні й колові естафети з подоланням смуги перешкод, з перене­сенням, розстановкою та збиранням предметів, метанням у ціль, кидками та ловінням м’яча, стрибками й бігом у різних поєднаннях; прискорення та ривки з м’ячем; ривки до м’яча з наступним ударом по воротах;   стрибки з імітуванням удару головою та ногою; діставання підвішеного м’яча головою та ногою, у стрибку з місця і з розбігу; стрибки з місця і з розбігу з ударами головою чи ногою по м’ячах, підвішених на різній висоті; спортивні ігри гандбол, баскетбол, волейбол, хокей з м’ячем за спрощеними правилами з елементами футболу
Техніко-тактична підготовка
Діяльнісний компонент
Учень, учениця:
виконує: пересування: різні поєднання прийомів пересування з технікою володіння м’ячем;
удари по м’ячу ногою: удари правою та лівою ногами різними способами по м’ячу, що котиться й летить у різних напрямках, по різних траєкторіях, з різними швидкостями; удари на точність і дальність з оцінюванням тактичної обстановки перед виконанням удару;
удари головою по м’ячу зменшеної ваги: удари по м’ячу середньою частиною лоба без стрибка та у стрибку; удари на точність і дальність з оцінюванням тактичної обстановки перед виконанням удару;
зупинки м’яча: зупинки м’яча підошвою, внутрішньою стороною стопи, стегном та грудьми (для хлопців) у русі; зупинка м’яча в русі, виводячи м’яч на зручну позицію для подальших дій;
ведення м’яча: ведення м’яча, вивченими способами збільшуючи швидкість руху, виконуючи ривки та обведення, контролюючи м’яч та відпускаючи його від себе на 8–10 м;
відволікальні дії (фінти): фінти «відходом», «ударом», «зупинкою» в умовах ігрових вправ з активним двобоєм та навчальних ігор;
відбирання м’яча: прийоми, вивчені раніше, атакуючи суперника спереду, збоку, ззаду, в умовах ігрових вправ та навчальних ігор;
вкидання м’яча: вкидання м’яча з різних вихідних положень з місця і після розбігу на дальність і точність;
жонглювання м’ячем: жонглювання м’ячем ногою, стегном, головою;
елементи гри воротаря: ловіння, відбивання, переведення м’яча без падіння та в падінні; вибивання м’яча ногою із землі та з рук на дальність і точність;
здійснює: маневрування на полі: «відкривання» для прийому м’яча, відволікання суперника, створення чисельної переваги на окремій ділянці поля; вибір з кількох можливих рішень даної ігрової ситуації найправильнішого та раціональне використання вивчених технічних прийомів: різні способи ударів по м’ячу, зупинок, ведення залежно від напрямку, траєкторії та швидкості руху м’яча;  взаємодію з партнерами під час організації атаки та на останній стадії розвитку атаки поблизу воріт суперника;  «закривання», «перехоплення» та відбір м’яча; чисельну перевагу в обороні; взаємодію в обороні під час виконання суперником стандартних комбінацій; організацію і побудову «стінки»; вибір правильної позиції під час кутового, штрафного та вільного ударів поблизу своїх воріт (для воротарів); організацію атаки під час уведення м’яча в гру (для воротарів)

Пересування: різні поєднання прийомів пересування з технікою володіння м’ячем;
удари по м’ячу ногою: удари правою та лівою ногами різними способами по м’ячу, що котиться й летить; удари на точність і дальність;
удари  головою по м’ячу зменшеної ваги: удари по м’ячу середньою частиною лоба без стрибка та у стрибку;
зупинки м’яча: зупинки м’яча підошвою, внутрішньою стороною стопи, стегном та грудьми (для хлопців) у русі;
ведення м’яча: вдосконалення вивчених способів ведення м’яча;
відволікальні дії (фінти): фінти «відходом», «ударом», «зупинкою»;
відбирання м’яча: вдосконалення вивчених прийомів;
вкидання м’яча: вкидання м’яча з різних вихідних положень з місця і після розбігу;
жонглювання м’ячем: жонглювання м’ячем ногою, стегном, головою;
елементи гри воротаря: ловіння, відбивання, переведення та вибивання м’яча; вибір правильної  позиції під час кутового, штрафного та вільного ударів; організація атаки під час уведення м’яча в гру;
індивідуальні дії в нападі: маневрування на полі; уміння вибрати та раціонально використовувати вивчені технічні прийоми;
групові дії в нападі: взаємодія з партнерами під час організації атаки; вдосконалення ігрових та стандартних ситуацій;
індивідуальні дії в захисті: вдосконалення «закривання», «перехоплення» та відбору м’яча;
групові дії в захисті:  взаємодія в обороні під час виконання суперником стандартних комбінацій; організація і побудова «стінки»


Орієнтовні навчальні нормативи  
Рік вивчен-ня

Навчальні нормативи

Рівень компетентності
низький
середній
достатній
високий
1 рік  
6 ударів по нерухомому м’ячу на точність одним із вивчених способів у гандбольні або задану половину футбольних воріт з відстані 7 м
Хл.

1 або жодного влучного удару
2
3
4–6
Дівч.
Жодного влучного удару
1
2
3–6
6 передач м’яча з місця на точність партнеру одним із вивчених способів з відстані 7 м
Хл.

1 або жодної
правильно вико­наної передачі
2
3
4–6
Дівч.
Жодної правиль­но виконаної передачі
1
2
3–6
2 рік  

5 ударів по нерухомому м’ячу на точність одним із вивчених способів у гандбольні ворота або задану половину футболь­них воріт з відстані 7 м
Хл.
1 або жодного влучного удару
2
3
4–5
Дівч.
Жодного влучного удару
1
2
3–5
4 передачі м’яча з місця на точність партнеру одним із ви­вчених способів з відстані 7 м
Хл.
1 або жодної правильно вико­наної передачі
2
3
4–5
Дівч.
Жодної правиль­но виконаної передачі
1
2
3–5
3 рік  

5 ударів по нерухомому м’ячу на точність одним із вивчених способів у гандбольні ворота або задану половину футболь­них воріт з відстані 11 м
Хл.
1 або
жодного влучного удару
2
3
4–6
Дівч.
Жодного влучного удару
1
2
3–6
4 спроби ведення м’яча одним із вивчених способів на швидкості
Хл.
1 або жодної правильно вико­наної спроби
2
3
4–5
Дівч.
Жодної правиль­но виконаної спроби
1
2
3–5
4 рік  

5 ударів по нерухомому м’ячу на точність одним із вивчених способів у гандбольні ворота
Хл.
1 або
жодного влучного удару
2
3
4–5
або задану половину футболь­них воріт з відстані 11 м
Дівч.
Жодного влучного удару
1
2
3–5
5 спроб обведення стояків (фішок)
Хл.
1 або жодної правильно вико­наної спроби
2
3
4–5
Дівч.
Жодної правиль­но виконаної спроби
1
2
3–5
5 рік  

5 ударів по нерухомому м’ячу на точність одним із вивчених способів у гандбольні ворота або задану половину футбольних воріт з відстані 16,5 м (з-за меж штрафного майданчика)
Хл.
1 або жодного влучного удару
2
3
4–5
Дівч.
Жодного влучного удару
1
2
3–5
5 ударів на точність одним із вивчених способів у гандбольні ворота або задану половину футбольних воріт з відстані
11 м після ведення м’яча
Хл.
1 або жодного влучного удару
2
3
4–5
Дівч.
Жодного влучного удару
1
2
3–5
5 ударів по м’ячу серединою лоба на точність у руки партнерові
Хл.
1 або жодного правильно вико­наного удару
2
3
4–5
Дівч.
Жодного пра­вильно викона­ного удару
1
2
3–5
Для воротарів: 5 ударів по м’ячу ногою з рук на дальність і точ­ність з розбігу не більше 4 кроків, не виходячи за межі штрафного майданчика, в умовному кори­дорі шириною 10 м
Хл.
1 або жодного правильно вико­наного удару
2
3
4–5
Дівч.
Жодного пра­вильно викона­ного удару
1
2
3–5
Для воротарів: 5 кидків м’яча на дальність і точність одним із ви­вчених способів з розбігу не біль­ше 4 кроків, не виходячи за межі штрафного майдан-чика, в умов­ному коридорі шириною 3 м
Хл.
1 або жодного правильно вико­наного кидку
2
3
4–5
Дівч.
Жодного пра­вильно викона­ного кидку
1
2
3–5


Комментариев нет:

Отправить комментарий

Обласний «Олімпійський урок»

У легкоатлетичному манежі СумДУ пройшов обласний «Олімпійський урок» 26 вересня 2017року в легкоатлетичному манежі Сумського держав...